Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Traian Vuia, primul zbor

În ziua de 18 martie a anului 1906, pe câmpul de la Montesson, lângă Paris, o pasăre ciudată se grăbeşte până se desprinde de sol, zboară razant apoi se lasă lin, la loc, pe pământ.

Traian Vuia, primul zbor
Traian Vuia, primul zbor

, 20.03.2016, 09:38

În ziua de 18 martie a anului 1906, pe câmpul de la
Montesson, lângă Paris, o pasăre ciudată se grăbeşte până se desprinde de sol,
zboară razant apoi se lasă lin, la loc, pe pământ. Nu era, însă, o pasăre, nici
măcar un liliac, ci de o maşină de zbor imaginată de un om, românul Traian
Vuia, care reuşea să se ridice de la sol, pentru prima dată în istoria
omenirii. Acum 110 ani, inginerul român îndeplinea acest vis milenar al omului,
acela de a putea zbura. De atunci, de la zborul lui Traian Vuia, din 18 martie
1906, aparatele s-au perfecţionat vertiginos astfel că, peste numai 8 ani,
avioanele pot participa la primul război mondial.

Spre deosebire de alte
aparate de zbor de până atunci, avionul lui Vuia s-a ridicat de la sol cu
mijloace proprii, nu catapultat sau cu alte propulsii fără prea mare anvergură.
Aparatul se numea, oficial, Vuia 1 dar i se spunea Liliacul, deşi nimeni nu a
văzut un liliac cu 4 roţi ca de bicicletă. Avea, însă, aripi ample,
demontabile, care trimiteau spre această imagine. Nu era o maşinărie mică, cu
cei aproape 6 metri lungime şi 3 înălţime semânând mai mult cu viziunile lui
Leonardo da Vinci. Avionul lui Traian Vuia mai avea o greutate de 250 de kg, un
motor de 20 CP, de concepţie şi construcţie proprie, şi o elice mare chiar în faţa
pilotului. A accelerat cât a putut pe vreo 50 de metri, apoi s-a desprins de
sol. A zburat cam 12 metri, la o
înălţime de un metru faţă de sol. Când paletele s-au oprit, primul avion al
omenirii s-a aşezat uşor pe sol.

Traian Vuia avea, atunci, 34 de ani, era
născut în Timiş, într-o localitate care acum, în mod firesc, îi poartă numele.
De mic a fost interesat de zmeie şi de ideea de zbor. Pleacă din Lugojul atunci
aflat în Austro-Ungaria, şi merge la Paris, unde caută pe cineva interesat de
ideiile sale inginereşti. Nimeni, însă, nu crede că se poate zbura cu maşini
mai grele ca aerul. Academia franceză de ştiinţe dând chiar în scris că Problema zborului cu
un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi nu este
decât un vis. După zborul istoric din 1906, Traian Vuia a ajuns să realizeze
şi un prototip funcţional de elicopter, printre primele testate, şi multe,
foarte multe alte invenţii. Oricum, modelul testat de el în 1906 este formula
de bază a unui avion, cu roţi, aripi şi un motor de propulsare care accelerează
până la decolare.

În 1918, Traian Vuia a
militat, de la Paris, pentru Unirea provinciilor istorice ale României Mari. În al doilea război mondial a activat,
în Franţa, în Mişcarea de rezistenţă. În ultimele luni de viaţă, s-a întors în
România, unde a şi murit, în septembrie 1950. Traian Vuia este unul dintre cei
3 români care au marcat istoria zborului uman. Transilvănean şi el, Aurel
Vlaicu a făcut studii politehnice şi a lucrat un timp în Germania. În 1909,
revine în localitatea sa natală, din Transilvania, pentru a se dedica
construcţiei unui avion. Ajutat de armata Regatului României de atunci, a
construit un avion cu care a zburat în 1910. Moare la numai 31 de ani, în 1913,
prăbuşindu-se cu avionul cu care încerca să traverseze Munţii Carpaţi.

Spre
deosebire de Vuia şi Vlaicu, Henri Coandă s-a născut la Bucureşti. A fost
interesat de aerodinamică astfel că, în 1910, la numai 28 de ani, a prezentat
la Salonul aeronautic internaţional de la Paris un prim avion cu propulsie
reactivă, un avion fără elice. Invenţiile sale vorbesc de o lume a viitorului,
cu multe mecanisme şi aparate, cu oraşe spaţiale dar şi cu efectul din
aerodinamcă ce îi poartă numele, efectul Coandă.

Negocieri şi pace
Focus duminică, 27 iulie 2025

Negocieri şi pace

În secolul XXI, războiul este o acțiune lipsită de sens. Niciodată, în întreaga istorie a omenirii, războiul nu a fost o soluție la...

Negocieri şi pace
Foto: LukasJohnns / pixabay,com
Focus duminică, 13 iulie 2025

Cât durează un război?

Europa a fost modelată de războaie, dar mai ales de tratatele de pace care le-au urmat. De fapt, întreaga lume a cunoscut această evoluție. La...

Cât durează un război?
(Sursa foto: pixabay.com)
Focus duminică, 06 iulie 2025

Modalități de plată

2025 trebuia să fie un an lipsit de emoții, electorale, după un 2024 cu patru rânduri de alegeri, toate tipurile de alegeri din România. În...

Modalități de plată
Summit NATO (foto: presidency.ro)
Focus duminică, 29 iunie 2025

NATO la nivel înalt

Întâlnirea la nivelul cel mai înalt a NATO, desfășurată recent la Haga, a fost cea mai așteptată întâlnire din ultimii ani. Unii șefi de...

NATO la nivel înalt
Focus duminică, 08 iunie 2025

Bombe și drone

Acum trei ani, vedeam școlarii din Ucraina sărbătorind încheierea anului școlar pe un teren de sport ciuruit de bombe. Cu toții credeam că nu...

Bombe și drone
Focus duminică, 25 mai 2025

Retorică şi informaţie

Din mai multe surse, inclusiv statale, s-a constatat că România a fost supusă unei uriașe presiuni venite din partea unui stat care nu este...

Retorică şi informaţie
Focus duminică, 04 mai 2025

80 de ani de la încheierea războiului

Despre Al Doilea Război Mondial se spune că a fost revanşa căutată de cei care au pierdut în primul mondial. Militarismul promovat de imperiile...

80 de ani de la încheierea războiului
Focus duminică, 06 aprilie 2025

Lumea după taxele Trump

Părea un film ce urmează a fi lansat, un film american în care cei răi sunt înfrânţi şi, în cazul de faţă, sunt puşi să plătească....

Lumea după taxele Trump

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company