„Balanța” de Lucian Pintilie, prima producție românească restaurată în format digital 4K
Balanța (1992), în regia lui Lucian Pintilie, unul dintre cele mai bune filme din istoria cinemaului românesc, este prima peliculă românească restaurată în format digital 4K
Corina Sabău, 12.12.2020, 12:25
Balanța (1992), în regia lui Lucian Pintilie, unul dintre
cele mai bune filme din istoria cinemaului românesc, este prima peliculă
românească restaurată în format digital 4K – rezoluție care permite proiecții
la calitate foarte bună – de către BRD – Groupe Société Générale și Fundația9.
Noua variantă a filmului a avut proiecții în premieră la Lumière 2019 Grand
Lyon Film Festival, festivalul fondat în memoria fraților Lumière, iar la
începutul anului, în luna februarie, a fost lansată în România într-o premieră
de gală. Digitalizarea a avut loc în laboratorul Hiventy din Franța și
restaurarea a fost făcută în România, de studioul Avanpost Media, cu sprijinul
și consultanța directorului de imagine Florin Mihăilescu, un apropiat al
regizorului Lucian Pintilie.
Procesul de restaurare a durat peste 6 luni, a
vizat îmbunătățirea imaginii și a sunetului și transpunerea filmului în format
digital 4K. Prezentat în premieră în 1992 la Festivalul de la Cannes și bazat
pe romanul omonim al lui Ion Băieșu, Balanța este primul lungmetraj realizat de
cineast după revenirea sa din exil și prezintă povestea unei tinere profesoare
și a unui medic care încearcă să facă față ultimelor zile ale comunismului. Din
distribuție fac parte Maia Morgenstern, Răzvan Vasilescu, Victor Rebengiuc,
Marcel Iureș. Balanța a propulsat cariera actriței Maia Morgenstern în
industria internațională a filmului, ea câștigând Premiul Academiei de Film
Europene pentru Cea mai bună actriță.
Restaurarea Balanței face parte
dintr-un program mai larg al Fundației9, Fondul de cinema Lucian Pintilie, creat în memoria marelui regizor român la
inițiativa Corinei Șuteu, membră a Consiliului Director al Fundației. Prin intermediul acestui fond,
Fundația9 își propune să onoreze memoria marelui cineast român și să sprijine
filmele de autor, semnate de regizori români aflați la debut, în spiritul
cinematografiei lui Pintilie.
Anca Drăgoi, director executiv al Fundației9, și
Sebastian Plămădeală, unul dintre tehnicienii-șefi ai studioului
Avanpost, ne-au vorbit
despre prima restaurare din istoria filmului românesc.
Anca Drăgoi: Ideea
Fondului
de Cinema Lucian Pintiliea fost de a susține
generația tânără de regizori de film. Ne-am dat seama și de importanța
recuperării operei cinematografice a lui Lucian Pintilie, cu atât mai mult cu
cât acest exercițiu nu este neapărat o regulă în România. Ceea ce ne dorim, de
fapt, este să creăm un exemplu de bună practică. La modul ideal, ar trebui ca
acest prim proiect de restaurare și digitalizare să creeze un trend pozitiv în
recuperarea patrimoniului audiovizual. Suntem conștienți că cinemaul românesc
are nevoie în continuare de foarte mare suport și m-aș bucura foarte mult ca
restaurarea Balanței să fie un prim exemplu care să dea curaj nu doar statului,
ci și sectorului privat. Primele discuții le-am avut cu coproducătorul din
Franța, care este și distribuitorul filmului, MK2, care a fost extrem de
eficient. La vremea respectivă existau mai multe oferte competitive, dar ne-am
dat seama că ar fi extrem de important, la nivel simbolic, să arătăm că și în
România se pot face lucruri de foarte bună calitate. Și comparând ofertele pe care
le-am primit, unele dintre ele venind din partea unor
prestigioase laboratoare din Europa, am decis să realizăm restaurarea în
România, la studioul Avanpost. Cred că este un câștig pentru toată lumea,
inclusiv pentru noi, să ne întărim convingerea că suntem buni.
Despre procesul de restaurare al peliculei am vorbit cu
Sebastian Plămădeală, unul dintre tehnicienii-șefi ai studioului Avanpost:
Noi ne-am bucurat de încrederea pe care
Fundația9 a acordat-o studioului nostru, a fost un proiect provocator. Din
fericire, noi am început restaurarea cu pelicula deja digitalizată în format
4K, am beneficiat de scanarea
negativului datorită coproducătorului francez MK2, de asemenea, de
transpunerile din banda magnetică a sunetului în format digital. Astfel că am
putut să ne apucăm de restaurare propriu-zisă, n-a fost necesar să alocăm timp
și procesului de transpunere din format analog în digital. Restaurarea a
presupus 3 planuri paralele, colorizarea materialului, restaurarea sunetului și
restaurarea de imagine, care înseamnă repararea impurităților de pe imagine. O
foarte mare provocare, la fiecare restaurare de acest gen, este că de obicei
trebuie să iei singuri decizii, neavând creatorul lângă tine. În cazul
Balanței, noi am avut șansa să beneficiem de sprijinul domnului Florin
Mihăilescu, un apropiat colaborator al regizorului Lucian Pintilie, care îi
cunoaște opțiunile. Așa că am urmat direcția filmului original.
Pe parcursul procesului de restaurare, din partea
Avanpost Studio au fost implicați 3 profesioniști de sunet (Florin Tăbăcaru -
mixaj și editare sunet, Dragoș Știrbu – editare dialoguri, Victor Miu -
asistent editare sunet) și 5 profesioniști de imagine de film (Sebastian
Plămădeală – Workflow Supervisor, Alex Stoica – tehnician, Irina Tomașu -
tehnician, Andreea Nedelcu – tehnician și Claudiu Doagă – colorizare), sub
coordonarea lui Carmen Rizac pe parcursul a peste 6 luni. Distribuția
internațională a filmului este asigurată de MK2, co-producătorul francez al
filmului.