Jaful secolului, propunerea României la Oscar
Regizat de Teodora Ana Mihai şi scris de Cristian Mungiu, filmul „Jaful secolului”/ „Traffic”, și-a continuat parcursul international, ajungând recent în cinematografe din SUA, Marea Britanie şi Canada.
Corina Sabău, 13.12.2025, 16:30
Regizat de Teodora Ana Mihai şi scris de Cristian Mungiu, filmul „Jaful secolului”/ „Traffic”, și-a continuat parcursul international, ajungând recent în cinematografe din SUA, Marea Britanie şi Canada. „Jaful secolului” / „Traffic” a fost deja remarcat în numeroase festivaluri internaţionale. A obţinut Marele Premiu la Varşovia în 2024, Premiul pentru cel mai bun film la Tertio Millennio, la Roma, şi Premiul Publicului la Shanghai. La Sofia, pelicula a primit Balkan Film Award, iar la Tokyo, actriţa Anamaria Vartolomei a fost recompensată cu premiul pentru cea mai bună interpretare feminină.
„Jaful secolului”, propunerea României la Premiile Academiei Americane de Film 2026 (premiile Oscar, categoria cel mai bun film internațional), îmbracă într-un mix de thriller, heist movie și comedie neagră o poveste despre migranții români din Europa. Inspirat din fapte reale – jaful comis în 2012 de un grup de români la un muzeul olandez -, filmul vorbește despre inegalitatea de șanse, exploatarea, complexele și dificultățile de adaptare cu care se confruntă numeroși migranți. Din distribuție fac parte Anamaria Vartolomei (aflată la primul ei rol în limba română), Rareș Andrici, Ionuț Niculae, Robert Iovan, Macrina Bârlădeanu, Lucian Ifrim, Mirela Nicolau și mulți alți actori români și străini.
Rareș Andrici și Ionuț Niculae, interpreți ai rolurilor principale, întruchipează două tipuri diferite de infractori: unul este un băiatul rău, lipsit de scrupule și de remușcări, în timp ce celălalt ajunge să încalce legea mai ales din cauza conjuncturii și caracterului său slab. Am stat de vorbă cu cei doi actori despre procesul prin care au dat viață personajelor pe care le interpretează, Iță și Ginel.
Rareș Andrici: ” În privința rolului, cred că în primul rând a contat chimia dintre noi și este meritul celor care au organizat casting-ul că au făcut aceste alegeri. Pentru că un rol nu-ți iese dacă nu ai colegi care să te ajute sau care să fie generoși. Colegii mei au fost foarte generoși și s-a creat imediat o chimie între noi, lucru datorat, cum spuneam, celor care au făcut castingul. Apoi, da, urmează munca noastră. Documentarea, felul în care te raportezi la personaj și cum îți propui să-l abordezi, felul în care te apropii de scenariu și cât de precis și de bine e scris acesta. Sunt numeroși factori de care depinde reușita unui proiect. În privința colegilor, eu am interacționat cel mai mult cu Ionut și cu Robert Iovan. Ne-am înțeles foarte bine de la început. Cum spuneam, sunt foarte generoși, altfel nu cred că mi-ar fi ieșit rolul așa cum a ieșit, mai ales că rolul meu presupunea o poziție de superioritate. Iar pentru a-mi demonstra superioritatea, partenerii mei trebuiau să accepte o poziție inferioară.”
Ionuț Niculae “Și pentru mine rolul lui Ginel a fost o provocare, dar poate nu atât de mare cum a fost Iță în cazul lui Rareș. Spun asta pentru că personajul meu nu este unul de compoziție, așa cum a fost cel interpretat de Rareș, adică nu a fost nevoie să caut în exterior trăsături sau experiențe care nu se regăsesc în mine. La fel ca Ginel, și eu sunt un tip echilibrat și cu bun simț, așa că cea mai mare provocare a fost să găsim dozajul exact care să păstreze diferențele dintre personaje, adică între Ginel, Adrian și Iță. Trebuia să evităm ca personajele să semene prea mult între ele, iar ăsta este meritul Teodorei Ana Mihai, regizoarea filmului. Au fost foarte multe discuții pe set atât cu Teodora, cât și cu Cristian Mungiu, în faza de repetiții. Am discutat cu el foarte multe detalii, ca accentul, pauzele dintre cuvinte, importanța mimicii. Așa cum a spus și Rareș, a ajutat foarte mult și chimia dintre noi. Eu și Rareș am fost colegi de facultate, așa că ne știam foarte bine. Pe Anamaria Vartolomei n-o cunosteam, dar am avut surpriza să întâlnesc o actriță extrem de generoasă, care, deși este recunoscută pe plan internațional, pe set a arătat multă deschidere și generozitate. Comunicarea a fost una foarte bună și asta cred că a ajutat foarte mult proiectul.”
„În contextul României de astăzi și al raportului nostru ambiguu și înșelător cu Occidentul, în lumina conflictului dintre suveranism și progresism, cred că Jaful Secolului este un bun punct de plecare pentru o discuție mai profundă și mai sinceră despre societatea din care facem parte.”, consideră scenaristul Cristian Mungiu. Cel de-al doilea lungmetraj al regizoarei Teodora Ana Mihai (care a debutat cu apreciatul „La Civil”) este o coproducție România-Belgia-Olanda, la realizarea căreia au contribuit mai mulți producători cunoscuți din România (Cristian Mungiu, Tudor Reu, Vlad Rădulescu) și din străinătate (Jean Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Annemie Degryse, Jan De Clerq, Delphine Tomson, Jeroen Beker, Linda Van Der Herberg, Sean Wheelan, Kristina Börjeson).