Mammalia, o dramă suprarealistă în regia lui Sebastian Mihăilescu
Drama suprarealistă Mammalia, regizată de Sebastian Mihăilescu, a avut premiera mondială în cadrul secțiunii Forum a celei de-a 73-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin și a intrat recent în cinematografele din România.
Eugen Cojocariu, 14.10.2023, 10:05
Drama suprarealistă
Mammalia, regizată de Sebastian Mihăilescu, a avut premiera
mondială în cadrul secțiunii Forum a celei de-a 73-a ediţii a Festivalului
Internaţional de Film de la Berlin și a intrat recent în cinematografele
din România. Filmul a fost proiectat în avanpremieră națională la
Cluj-Napoca în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania TIFF.
Pelicula a fost selecționată și la Festivalul de Film din Uruguay și a fost
inclusă în Competiția SMART7, un program itinerant care pune accentul pe voci
inovatoare, fondat de șapte prestigioase festivaluri. Mammalia a fost prezentat, de asemenea, la
Kino Pavasaris din Vilnius (Lituania) și IndieLisboa (Portugalia).
Mammalia (România, Germania, Polonia) este
o călătorie suprarealistă prin criza masculinității, scrisă de Sebastian
Mihăilescu și Andrei Epure, și îmbină drama cu misterul și comedia.
Sebastian
Mihăilescu a vorbit la RRI despre cum a ajuns să facă film, despre tipul de
cinema din Mammalia, despre competiția SMART7 și traseul internațional al
filmului. Ca abordare am încercat să mă apropii de un cinema
poetic. Un cinema poetic care se folosește din plin de mijloacele cinema-ului,
evident. De montaj, timp, lumină, din acest motiv am și asumat pelicula ca un
mediu analogic. Probabil că am ales această abordare și pentru că mi-este teamă
de timp. Este vorba de lupta mea cu timpul, de frica mea de timp, lucruri pe
care le-am spus și în sesiunile de Q & A.
Legat de SMART7, este adevărat, e
pentru prima dată când un film românesc este selectat în acest circuit. Luna
aceasta filmul va avea și două proiecții la Reykjavík, cu siguranță voi ajunge
la una dintre ele. De asemenea, filmul va fi proiectat și la Salonic.
Întorcându-mă la discuția despre timp, pentru mine cinema-ul este a doua
carieră, pe care am început-o la 27 de ani. Înainte de a face cinema, am fost inginer
IT.
Anul acesta am împlinit 40 și cred că acesta este un moment de cumpănă
pentru orice om. Aveam
o nemulțumire, de aceea am abandonat cariera de IT. Inițial mi-am dorit să fiu
pictor, n-am avut curaj, apoi am dorit să fiu arhitect, iarăși n-am avut curaj.
Așa am ajuns la Universitatea Politehnică, dar în paralel m-am ocupat de design,
am continuat să pictez și să fac street art. Însă dorința de a mă exprima prin
artă a fost tot timpul acolo, a rămas acolo, am încercat să mă exprim cumva, și
cumva filmul lega toate aceste skill-uri. Și pasiunea mea pentru scris, și pe cea pentru pictură, imagine și fotografie.
În Mammalia, István Téglás interpretează rolul lui Camil, un bărbat în
vârstă de 39 de ani, care se lansează într-o călătorie onirică în care banalul
și fantasticul se întrepătrund. Odată pierdut controlul asupra muncii lui, asupra
statutului social și relației sale amoroase, Camil pornește într-o căutare care
îl face să-și chestioneze identitatea și masculinitatea. Pe urmele partenerei
lui, ajunge într-o comunitate bizară, cu ritualuri tulburătoare, în care, în
cele din urmă, se confruntă cu o răsturnare tragicomică de roluri.
István Téglás recunoaște că rolul lui Camil a fost unul dintre cele mai
solicitante din cariera sa. Mi-a fost foarte greu și nu de
puține ori am avut o stare de agitație. Modul acesta de lucru la film, când
niciodată nu știi a doua zi ce urmează să se întâmple, evident că îți creează
tot felul de stări. În plus, după mai multe zile de lucru începi să obosești, în
condițiile în care ai zilnic filmare, uneori de la cinci dimineața, de exemplu.
Dar am încercat să mă concentrez, am încercat să fiu prezent, ăsta era cel mai
important lucru, și cred că am reușit.
Într-adevăr, a fost un rol foarte
solicitant și fizic, și spun asta cu toate că sunt obișnuit cu genul acesta de
lucru, am interpretat roluri solicitante și în spectacole de teatru. Așa că
eram antrenat, pregătit în sensul ăsta, dar au fost destule provocări. De
exemplu, a trebuit să intru în apă la final de octombrie, când afară era frig.
În aceste condiții, costumul de scafandru te ajută până la un punct, dar mai
departe nu-ți rămâne decât să fii rezistent.
Mammalia este un film în care
regizorul mi-a dat libertate, dar mi-a dat și un fel de direcție, pentru că
situațiile pe care trebuia să le interpretez erau clare. Așa că nu m-am simțit
descoperit sau pierdut nicio secundă.
István Téglás a vorbit și despre colaborarea pe care a avut-o la Mammalia
cu actori neprofesioniști. În general, îmi place să lucrez cu
oameni care n-au diplomă pentru că mi se pare, vorbind despre actorie, că au un
fel de deschidere mult mai mare decât a actorilor profesioniști. Știam lucrul ăsta,
mi-am dorit să lucrez cu actori amatori, și uite că s-a întâmplat. Ne-am înțeles foarte bine și, într-un fel, în secvențele respective mai
mult m-am lăsat condus de ei, în loc să îi conduc eu. Și mi-a plăcut să fac
asta, deși în general, ca actor, nu e ușor să faci asta. Pentru că îți dorești sau ești tentat, de cele mai multe ori, să conduci tu.
Dar experiența Mammalia a fost un caz fericit.
În afară de István Téglás, din distribuția filmului
Mammalia fac parte Mălina Manovici, Denisa Nicolae, Steliana Bălăcianu, Rolando
Matsangos, Mirela Crețan, Andreea Gheorghe, Mircea Bujoreanu, Marian Pîrvu, Dan
Zarug Mihai și Elena Chingălată.