Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Portrete la Palatul Suțu

Muzeul Municipiului București (MMB) prezintă, până la finalul lunii august a acestui an, expoziția „Portretul: imagine și oglindire”, expusă la sediul din centrul capitalei de la frumoasa clădire monument istoric Palatul Suțu.

Afiş expozitie (sursa foto: muzeulbucuresti.ro)
Afiş expozitie (sursa foto: muzeulbucuresti.ro)

, 29.03.2025, 16:16

Muzeul Municipiului București (MMB) prezintă, până la finalul lunii august a acestui an, expoziția „Portretul: imagine și oglindire”, expusă la sediul din centrul capitalei de la frumoasa clădire monument istoric Palatul Suțu. Curatorul expoziției din partea MMB, Ana Maria Măciucă-Pufu, ne-a făcut o scurtă trecere prin istorie a acestui gen artistic ambiguu – portretul, pornind de la expoziția „Portrete” de la Palatul Suțu:

„Practicat încă din antichitate, portretul ocupă un loc ambiguu în ierarhia genurilor, nefiind în concordanță cu simțul moral al criticilor, care nu văd în acești gen decât glorificarea vanității personale. În perioada Renașterii, figura umană a prezentat un interes crescut pentru artiști, portretele la sfârșitul Evului Mediu fiind cele ale suveranilor, oamenii simpli fiind exceptați de interesul acestui gen de reprezentare. Lucrările respective, predominante în secolul al XV-lea, cum ar fi cazul portretul flamande, se limitau la redarea chipului și a umerilor, chipul fiind de regulă văzut din profil.

În secolul al XVI-lea, marii portretiști, cum ar fi Leonardo, Rafael sau Tițian, măresc suprafața reprezentării, adoptând formate mai mari pentru a picta atât personaje masculine, cât și feminine la jumătatea de corp sau chiar în picioare. Este secolul în care portretul atinge maturitatea. În Renaștere, abordarea tematicii era conformă cu calitatea persoanei reprezentate și cu destinația operei. Suportul tehnic și părțile componente fiind alese în funcție de aceste două motivații. A luat naștere astfel portretul psihologic cu destinație intimă, care îi corespunde imaginea fizică și psihică a unei ființe oarecare, despre care nimeni nu știe aproape nimic, care era opusul portretului de aparat al personalităților, al liderilor clericilor și așa mai departe – destinat locațiilor publice, caracterizat de o expresivitate a chipului, însă în care accentul era pus pe atitudinea personajului și pe elementele de decor.

Portretistica imperială a fost de multe ori idealizată. Stilizările, descoperite în modernitate, au fost fundamental căutate pentru redarea portretelor unor ființe pe care nu ni le putem imagina carnal, trupesc, degradante prin îmbătrânire. Sfinții bizantini, de exemplu, înconjurați de aur, sunt nemateriali, hieratici, spiritualizați. Personaje din scenele alegorice din pictura de șevalet, adesea înconjurate de lumină și vegetație paradisiacă, sunt personaje reale, reprezentate idealizat. Memorabile și pentru perioada Renașterii sunt sculpturile figură întreagă ale fraților Giuliano și Lorenzo de Medici din Capela Medici, unde cele două portrete nu sunt tratate realist, conform asemănării fizice, ci conform personalității și spiritului lor. Pictura a evoluat. Forța și noutatea portretelor și autoportretele lor de astăzi revine la elementele substanțiale care stau la baza realizării lor, cu respectarea fidelă a emotivității artistice. Se tinde în prezent către esențializarea portretului fizic, trăsăturile interioare fiind cele care contează și care trebuie să fie exprimate atunci când privim chipul unui personaj.”

Despre expoziția de la MMB, Ana Maria Măciucă-Pufu ne declară următoarele:

„Expoziția „Portretul: imagine și oglindire” are cel puțin două maniere de a fi explorată. Pe de o parte, avem linia verticală a cronologiilor de reprezentare a portretului. Pe de altă parte, avem o linie orizontală de reprezentare a portretului, și anume unul imaginat, ideal de la tiparul canonic la abstractizări contemporane. Separat pot fi descoperite o serie de pasaje diferite de reprezentare pe care le datorăm evoluției tehnologiei. Portretul static, studiat, de atelier sau de cabinet, este alăturat portretului imortalizat instantaneu, unde imaginea clipei este mereu prezentă. Am inclus în povestea noastră și reprezentări îndepărtate ale chipului portretizat plastic de la desprinderea de închipuire, asemănare cu zeii sau tiparul de frumusețe clasică, la imaginea reală, cultivată curajos de civilizația greco-romană. …”

Despre portretul văzut în arta românească, concept dezvăluit de expoziția de la Palatul Suțu, curatorul Ana Maria Măciucă-Pufu ne povestește în cele ce urmează, concluzionând discuția noastră cu conceptualizarea portretului ca act de reprezentare artistic sub formă „măștii – persona”:

„Portretul a suscitat interesul pictorilor români încă de la începutul secolului al XIX-lea, tradiția occidentală făcându-și simțită prezența și în spațiul românesc. Această tradiție a fost reflectată prin numărul mare de portrete realizate de primitivii picturii românești, pictori peregrini care se aflau în căutare de comenzi prin Europa Centrală și de Est, cu stagii mai largi sau mai scurte în țara noastră. Lor le-a fost conferit statutul de fondatori și recunoașterea ca înaintași ai picturii românești, un exemplu în acest sens fiind Constantin Lecca, care realiza în special portrete ale personalităților ce făceau parte din înalta societate.

După aceștia, artiștii au interpretat trăsăturile modelului în funcție de curentul artistic pe care l-au reprezentat și sau conform caracteristicilor artei timpului în care și-au realizat opera. Numim în prezent autoportretizare, însă omul antic avea o preocupare cotidiană chiar pentru ceea ce putea oferi sau ascunde prin cealaltă înfățișare, care e la îndemână și pe care o remodelează cu fiecare etapă a civilizației. O mască. Avea de ales, ca și astăzi, între o mască profesională, una oficială, una pentru decor cotidian, o alta de reprezentare, însă ceea ce era relevant cu adevărat în antichitatea romană, „masca”, celuilalt chip era definită prin cuvântul „persona”, … Aceeași persoană, dar un alter ego.”

 

RadioRomaniaInternational · Club cultura – 28.03.2025
RAD Art Fair 2025
Club Cultura sâmbătă, 28 iunie 2025

RAD Art Fair

La finalul lunii mai, în București, a avut loc deschiderea RAD Art Fair, a treia ediție a târgului de artă contemporană. A fost o ocazie de a...

RAD Art Fair
Sursa foto: fb.com / Anul Nou care n-a fost
Club Cultura sâmbătă, 21 iunie 2025

Adrian Văncică despre „Anul Nou care n-a fost”

“Fimul care lipsea despre Revolutia romana”. Astfel a descris presa franceza lungmetrajul “Anul Nou care n-a fost” realizat de Bodgan...

Adrian Văncică despre „Anul Nou care n-a fost”
Festivalului Internațional de Film Transilvania
Club Cultura sâmbătă, 14 iunie 2025

Festivalul Internațional Transilvania TIFF 2025

Cineaști aflați la primul sau al doilea lungmetraj din carieră concurează pentru trofeele competițiilor internaționale ale celei de-a 24-a...

Festivalul Internațional Transilvania TIFF 2025
Foto: facebook.com/lynxfestival
Club Cultura sâmbătă, 07 iunie 2025

LYNX Festival 2025

LYNX Festival se desfășoară în această perioadă (4-9 iunie) la Brașov și are în program premiere ale unor producții fabuloase de film...

LYNX Festival 2025
Club Cultura sâmbătă, 31 mai 2025

Instalația „În bucătărie”

În perioada 17 mai – 16 iunie 2025 are loc la Galeria Celula de Artă din centrul capitalei expoziția-instalație „În bucătărie. Rețete de...

Instalația „În bucătărie”
Club Cultura sâmbătă, 24 mai 2025

Expoziția „Influențe” a artistului vizual Alex Manea

La finalul lunii aprilie a avut loc vernisajul expoziției artistului vizual Alex Manea „Influențe”, la Muzeul Național Tehnic „prof. ing....

Expoziția „Influențe” a artistului vizual Alex Manea
Club Cultura sâmbătă, 17 mai 2025

Varză, cartofi și alți demoni După 10 ani

În 2015, regizorul Șerban Georgescu începea o incursiune inedită în realitatea rurală autohtonă, concretizată într-un documentar care a avut...

Varză, cartofi și alți demoni După 10 ani
Club Cultura sâmbătă, 10 mai 2025

„Anul Nou care n-a fost”, un film multipremiat

Cea de-a 19-a ediție a Galei Premiilor Gopo a celebrat performanțele cinematografiei române din anul precedent. „Anul Nou care n-a fost”,...

„Anul Nou care n-a fost”, un film multipremiat

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company