Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Stilul brâncovenesc

Pentru marcarea a 300 de ani de la martiriul domnitorului Constantin Brâncoveanu şi al fiilor acestuia, anul 2014 a fost declarat Anul Brâncoveanu, având în vedere importanţa şi contribuţia majoră a domnitorului în istoria şi cultura naţională.

Stilul brâncovenesc
Stilul brâncovenesc

, 09.08.2014, 09:02

Pentru marcarea a 300 de ani de la martiriul domnitorului Constantin Brâncoveanu şi al fiilor acestuia, anul 2014 a fost declarat „Anul Brâncoveanu”, având în vedere importanţa şi contribuţia majoră a domnitorului în istoria şi cultura naţională.



Aflat pe tronul Ţării Româneşti între 1688 şi 1714, Brâncoveanu a fost şi un principe extrem de cultivat, iar asta a contat foarte mult şi în conceperea unei viziuni coerente în ceea ce priveşte un program arhitectural, creând stilul numit brâncovenesc”, potrivit doamnei Ruxanda Beldiman, cercetător la Institutul de Istoria Artei: ” Constantin Brâncoveanu, cunoscut în primul rând ca domnitor, mare diplomat şi fin strateg, în acelaşi timp, era şi un om de cultură, care a investit foarte mult în ctitorii, atât banii lui personali, cât şi banii statului. Este o perioadă în care s-au construit foarte multe biserici, dar în egală măsură şi reşedinţe civile. Stilul lui Constantin Brâncoveanu nu se naşte din nimic. Există nişte predecesori, tot secolul al 17-lea, de exemplu, perioada lui Matei Basarab şi a lui Şerban Cantacuzino, care premerg arhitectura brâncovenească într-un stil mult mai simplu, mult mai purificat. Pe când stilul brâncovenesc poate fi denumit şi stilul floral”, pentru că este undeva între o Renaştere înflorată şi un baroc. Este un stil extrem de bogat. Este un stil care mizează foarte mult pe un fel de scenografie – toate elementele de pietrărie sculptată, toate portalurile, capitelurile, coloanele sunt nişte elemente tipice pentru arhitectura brâncovenească”.



Unul dintre monumentele cheie ale stilului brâncovenesc este Mănăstirea Hurezi, care este, din 1993, monument UNESCO. Maica Ecaterina Olteanu, unul dintre ghizii Mănăstirii Hurezi: Fiind prima ctitorie, domnitorul Constantin Brâncoveanu dorea să realizeze ceva deosebit şi de aceea a adus aici oameni înzestraţi cu talente artistice, cu posibilităţi teologice, duhovniceşti şi atunci el a iniţiat şcoală de pictură, sculptură, arhitectură. Aici, odată cu construirea mănăstirii, s-a creat stilul care îi poartă numele – stilul brâncovenesc, considerat stilul Renaşterii româneşti. În ceea ce priveşte arhitectura, stilul brâncovenesc îl identificăm prin aceste pridvoare lungi, care au păstrat elementele autohtone – erau casele ţărăneşti cu prispa, dar a împrumutat şi elemente occidentale – erau logiile italiene. Dacă prispa era de dimensiuni mici, pridvoarele acestea urmăresc întreaga clădire şi sunt sprijinite pe coloane legate între ele prin arcuri. Tot nou este şi tavanul boltit, pe care sunt îmbinate elemente gotice şi romanice. Deasupra uşilor şi ferestrelor se vede deschiderea în acoladă – element occidental. Influenţe ale barocului se văd, de asemenea, la ornamentele ferestrelor şi la foişoarele care au coloanele sculptate.



Despre stilul brâncovenesc se vorbeşte şi în sculpturile în lemn şi în pictură. Maica Ecaterina Olteanu, despre picturile de la Mănăstirii Hurezi: Este, într-adevăr, de influenţă bizantină, dar se detaşează de pictura bizantină prin faptul că apar portretele. Chiar portretele sfinţilor nu mai sunt statice, apare fizionomia, expresivitatea. Apare aici o galerie întreagă de portrete laice – este nu numai tabloul votiv, ci întreg neamul lui Brâncoveanu. Să nu mai vorbim de cromatică, care este specific brâncovenească.



În ceea ce priveşte alte construcţii decât cele bisericeşti, cel mai reprezentativ este Palatul de la Mogoşoaia. Cercetătorul Ruxanda Beldiman: Palatul de la Mogoşoaia este o reşedinţă privată pe care Constantin Brâncoveanu şi-o construieşte la marginea Bucureştiului. Pentru a ajunge de la palatul lui din Bucureşti la Mogoşoaia trasează primul bulevard bucureştean, la 1692 – Calea Victoriei. Palatul de la Mogoşoaia este un monument cheie pentru stilul brâncovenesc. De altfel, în perioada lui toate aceste reşedinţe de vară capătă un aspect foarte impunător. Palatul este în mijlocul proprietăţii, este înconjurat de grădini – sunt chemaţi grădinari italieni care să amenajeze parcurile, de asemenea, meşteri italieni pentru a construi palatele. Sunt aceste logii sau foişoare, care sunt elemente extrem de importante în arhitectura palatului – sunt ca o arhitectură în arhitectură. Iar pereţii în interior sunt şi ei pictaţi cu elemente florale de inspiraţie orientală. Şi bineînţeles, pietrăria foarte bogată la nivel de parapeţi şi de coloane.



În afară de Mănăstirea Hurezi şi Palatul Mogoşoaia, de numele domnitorului Constantin Brâncoveanu se leagă multe alte construcţii. Cercetător Ruxanda Beldiman: “Brâncoveanu, pe de-o parte, desfăşoară o activitate în care construieşte el din proprie iniţiativă – Mănăstirea de la Hurezi, biserica Mănăstirii Surpatele şi Biserica Doamnei, care sunt ctitoriile Mariei Doamna, soţia lui Constantin Brâncoveanu, Mănăstirea Sâmbăta de Sus, pentru că principii Ţării Româneşti aveau şi proprietăţi în Transilvania. În egală măsură, desfăşoară şi o activitate de reconstrucţie a vechilor ctitorii familiale şi aici aş aminti Mănăstirea de la Brâncoveni, din Oltenia. În paralel, şi alţii desfăşoară o bogată activitate în acest domeniu. Ruda sa, spătarul Mihail Cantacuzino, este fondatorul Bisericii Colţea, un exemplu specific pentru arhitectura brâncovenească şi fondatorul bisericii mici de la Mănăstrirea Sinaia. Sau Biserica Fundenii Doamnei, care este un exemplu extrem de interesant, dată fiind decoraţia exterioară foarte rafinată, care nu se limitează doar la portalul de intrare sau la coloanele pridvorului, ci la toate faţadele”.



La 1900, când România îşi căuta un stil naţional, unul dintre principalele repere l-a reprezentat stilul brâncovenesc. Potrivit doamnei Ruxanda Beldiman, acesta poate fi considerat în continuare un stil sau un moment de excepţie în evoluţia arhitecturii.


RAD Art Fair 2025
Club Cultura sâmbătă, 28 iunie 2025

RAD Art Fair

La finalul lunii mai, în București, a avut loc deschiderea RAD Art Fair, a treia ediție a târgului de artă contemporană. A fost o ocazie de a...

RAD Art Fair
Sursa foto: fb.com / Anul Nou care n-a fost
Club Cultura sâmbătă, 21 iunie 2025

Adrian Văncică despre „Anul Nou care n-a fost”

“Fimul care lipsea despre Revolutia romana”. Astfel a descris presa franceza lungmetrajul “Anul Nou care n-a fost” realizat de Bodgan...

Adrian Văncică despre „Anul Nou care n-a fost”
Festivalului Internațional de Film Transilvania
Club Cultura sâmbătă, 14 iunie 2025

Festivalul Internațional Transilvania TIFF 2025

Cineaști aflați la primul sau al doilea lungmetraj din carieră concurează pentru trofeele competițiilor internaționale ale celei de-a 24-a...

Festivalul Internațional Transilvania TIFF 2025
Foto: facebook.com/lynxfestival
Club Cultura sâmbătă, 07 iunie 2025

LYNX Festival 2025

LYNX Festival se desfășoară în această perioadă (4-9 iunie) la Brașov și are în program premiere ale unor producții fabuloase de film...

LYNX Festival 2025
Club Cultura sâmbătă, 31 mai 2025

Instalația „În bucătărie”

În perioada 17 mai – 16 iunie 2025 are loc la Galeria Celula de Artă din centrul capitalei expoziția-instalație „În bucătărie. Rețete de...

Instalația „În bucătărie”
Club Cultura sâmbătă, 24 mai 2025

Expoziția „Influențe” a artistului vizual Alex Manea

La finalul lunii aprilie a avut loc vernisajul expoziției artistului vizual Alex Manea „Influențe”, la Muzeul Național Tehnic „prof. ing....

Expoziția „Influențe” a artistului vizual Alex Manea
Club Cultura sâmbătă, 17 mai 2025

Varză, cartofi și alți demoni După 10 ani

În 2015, regizorul Șerban Georgescu începea o incursiune inedită în realitatea rurală autohtonă, concretizată într-un documentar care a avut...

Varză, cartofi și alți demoni După 10 ani
Club Cultura sâmbătă, 10 mai 2025

„Anul Nou care n-a fost”, un film multipremiat

Cea de-a 19-a ediție a Galei Premiilor Gopo a celebrat performanțele cinematografiei române din anul precedent. „Anul Nou care n-a fost”,...

„Anul Nou care n-a fost”, un film multipremiat

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company