78 de ani de teatru de păpuşi
Teatrul de Păpuşi şi Marionete Ţăndărică a fost fondat în anul 1945, iar prima sa secţie, cea de marionete, a fost condusă de actriţa Lucia Calomeri, ajutată de scenografii Elena Pătrăşcanu, Alexandru Brătăşanu, Lena Constante şi Ileana Popescu.
Ana-Maria Cononovici, 21.11.2023, 13:15
Teatrul de Păpuşi şi Marionete Ţăndărică a fost fondat în anul 1945, iar prima sa secţie, cea de marionete, a fost condusă de actriţa Lucia Calomeri, ajutată de scenografii Elena Pătrăşcanu, Alexandru Brătăşanu, Lena Constante şi Ileana Popescu. În 1949, Margareta Niculescu, noul director al instituţiei, a pus bazele secţiei de păpuşi a teatrului.
Multe nume mari de regizori, cunoscuţi de pe scenele teatrelor obişnuite sau din cinematografie, au montat aici, printre care: Radu Penciulescu, Silviu Purcărete, Cătălina Buzoianu, Cristian Pepino, Victor Ioan Frunză, Ildiko Kovacs, Irina Niculescu, Felix Alexa, Ion Caramitru ş.a.
Ajuns la 78 de ani, Teatrul de Animație Țăndărică s-a celebrat prin Gala Aniversară ImPuls Țăndărică, desfăşurată în prima parte a lunii noiembrie.
Miruna Simian, consultant artistic al Teatrului Ţăndărică, ne-a relatat:
După o pauză de patru ani, avem Gala aniversară ImPuls Ţăndărică, un eveniment concurs, de tip festival, cu invitaţi din ţară şi din străinătate, cu o secţiune de teatru de adolescenţi şi dedict adolescenţilor, lansări de carte, noi vom juca şi în spitale, (n.r. unde voi fi) nişte momente de teatru de animanţie. Sunt foarte multe evenimente în cadrul acestei Gale aniversare.
În intenţia de a cuprinde cât mai multe grupe de vârstă ca adresabilitate, pe parcursul Galei au fost susţinute şi spectacole cu şi despre adolescenţi:
Miruna Simian: Sunt trei trupe de adolescenţi: o trupă, Academia de Teatru Contrapunct, care prezintă un spectacol cu temă antidrog, îi mai avem pe elevii de la Colegiul Naţional Spiru Haret, cu Cântăreaţa cheală, care a şi fost proiect câştigător în cadrul Festivalului Vocea Teatrului Licean Bucureştean, un festival concurs de teatru pentru adolescenţi şi elevii de la Colegiul Naţional Spiru Haret au fost coordonaţi de echipa Teatrului Ţăndărică. Precum şi Compania de teatru Victory of Art, cu care noi avem o colaborare permanentă, de găzduire, cu spectacolul Lecţia. Este teatru jucat de adolescenţi dedicat adolescenţilor.
Şi pentru că am aflat că au fost programate şi lansări de carte, am întrebat-o pe interlocutoarea noastră cu cine au avut parteneriat:
Cu editura Corint şi cu Curtea Veche Publishing. Vom avea prezentări de carte de copii, de adolescenţi şi de parenting, pentru că însumează categoriile de public cărora noi ne adresăm. Avem în fiecare zi prezentări de carte sau ateliere în acest sens, pornind de la anumite titluri ale editurilor pe care le-am amintit.
Miruna Simian ne-a spus cum reuşeşte Teatrul Ţăndărică să fie tot tânăr la 78 de ani:
Cercetând! Foarte multă cercetare este în spatele întregii echipe a teatrului Ţăndărică. Suntem tot timpul la curent cu tot ce apare nou în domeniu, încercăm să aplicăm, să ne adaptăm şi noi nevoilor copiilor din ziua de astăzi, să adaptăm valorile la tipurile noi de educaţie. Suntem într-o continuă (n.r. căutare), pentru că trebuie să fim cu un pas înaintea tuturor tendinţelor, pentru a ne putea adresa într-un limbaj care poate să fie uşor de înţeles de către copii. Copiii de azi sunt mult mai agili, mult mai grăbiţi, poate cu puţin mai puţină răbdare, totul trebuie să se întâmple într-un ritm mult mai alert ca să nu-şi piardă interesul. Încercăm să integrăm şi elemente de tehnologie, într-o măsură nu foarte mare, dar tot pentru a-i atrage la spectacolele noastre. Vorbim de tipuri de light design, de mapping, intermapping, astea sunt nişte proiecte viitoare. Ne adaptăm limbajul copiilor din ziua de astăzi. Suntem în căutare de valori contemporane, care sunt importante pentru copiii anului 2023.
Teatrul şi-a consolidat o strategie repertorială la nivel de conţinut, un portofoliu de titluri din marea literatură clasică românească şi universală: Păcală, Capra cu trei iezi, Motanul încălţat, Baronul Münchausen, Cei trei purceluşi, Albă ca zăpada. O altă coordonată a strategiei manageriale este susţinerea debuturilor artistice ale tinerilor creatori actori, regizori, scenografi, compozitori, coregrafi, etc. În dorinţa de a atrage şi publicul adult a fost creat un studio experimental AnimArt unde se joacă piese din repertoriul clasic, precum Faust, Candid, etc, adaptări libere după operele omonime.
Miruna Simian ne-a vorbit şi despre spectacolele la care sunt aşteptaţi adulţii:
Avem şi câteva spectacole cu păpuşi pentru adulţi, Regele moare, de Matei Vişniec Migraaanţiii!. Se joacă destul de rar în cadrul unor festivaluri şi în cadrul unor evenimente speciale cum ar fi Gale. Regele moare în regia Elizei Păuna, acest spectacol a fost câştigător în cadrul unui concurs pentru tinerii creatori din domeniul teatrului de animaţie şi pe care îl avem şi a câştigat premii cam la toate festivalurile de profil la care a participat.
Teatrul este în permananţă recompensat cu prestigioase premii la competiţii naţionale şi internaţionale.