Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Prima ediţie a Festivalului naţional de film pentru nevăzători

Zece filme româneşti mai vechi şi mai noi au fost prezentate la prima ediţie a Festivalului naţional de film pentru nevăzători.

Prima ediţie a Festivalului naţional de film pentru nevăzători
Prima ediţie a Festivalului naţional de film pentru nevăzători

, 31.05.2015, 10:26

Zece filme româneşti mai vechi şi mai noi au fost prezentate la prima ediţie a Festivalului naţional de film pentru nevăzători. Organizat la Bucureşti, în perioada 15-19 mai, festivalul a oferit posibilitatea nevăzătorilor, dar şi celor interesaţi de o experienţă altfel, proiecţia mai multor filme de marcă. Au putut fi vizionate: Aferim!, de Radu Jude, Marţi, după Crăciun, de Radu Muntean, Poarta Albă, de Nicolae Mărgineanu, Roxanne, de Vali Hotea, Medalia de onoare şi Poziţia copilului, ambele de Călin Peter Netzer, După dealuri, de Cristian Mungiu, Despre oameni şi melci, de Tudor Giurgiu, Love Building, de Iulia Rugină, şi America, venim, de Răzvan Săvescu.

Cele cinci zile de festival au fost găzduite de Cinema Elvira Popescu şi de Cinematograful Muzeului Ţăranului Român, unde filmele au fost prezentate cu descriere audio, ce s-a auzit în căştile înmânate la intrarea în sală, căşti asemănătoare celor pentru traducerea simultană.

Festivalul a fost organizat de Fundaţia Cartea Călătoare, în parteneriat cu Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc. Am invitat-o pe Gabriela Dima, managerul proiectului şi reprezentanta fundaţiei Cartea călătoare să ne spună cum s-a născut această idee: Filmele cu descriere audio au început să fie realizate în România în anul 2007 şi au fost foarte bine primite de către publicul spectator nevăzător şi nu numai. Pentru că începând cu anul 2009, în fiecare an, la Festivalul internaţional de film Transilvania, avem o proiecţie de film cu descriere audio. Dar această singură proiecţie pe an într-un cinematograf nu era suficientă, motiv pentru care am considerat, tocmai pentru că ele sunt foarte bine primite, că ar fi nevoie de o mult mai bună popularizare şi promovare a lor, atât în rândul opiniei publice, pentru că este foarte important ca oamenii obişnuiţi să ştie că filmele sunt şi pentru persoanele cu deficianţe de vedere, dar mai ales în rândul industriei cinematografice: producători, regizori, distribuitori de film, cinematografe. Şi asta astfel încât, atunci când realizează un film, să ia în considerare şi opţiunea de a şi îl accesibiliza din start, nu să vină o accesibilizare ulterioară, ci imediat ce apare pe piaţă, el să apară şi accesibilizat. De aceea am considerat că un festival de film pentru nevăzători, organizat la Bucureşti, ar avea o mult mai bună promovare, ar avea un mult mai mare impact la nivel naţional, şi am hotărât să-l organizăm.
Producătorii de filme din România au fost încântaţi de cum au auzit de acest proiect, pornind de la ideea că viaţa nu se termină numai pentru că ţi-ai pierdut vederea şi în continuare te poţi bucura de toate artele. Gabriela Dima, managerul proiectului, revine cu detalii: Am dedicat această ediţie a festivalului filmului românesc, pentru două motive: cinematografia este într-un trend acum, pe de altă parte oamenii din industrie au răspuns foarte bine solicitării noastre de a accesibiliza filme. A fost suficient să dăm un telefon sau să trimitem un email şi răspunsul a fost da şi nu a fost nevoie să încheiem multe contracte. Noi suntem la început şi pentru filme străine ar fi existat o muncă suplimentară pentru a obţine acordul pentru copy-right. Am hotărât ca în acest prim festival să distribuim doar filme româneşti, pentru care acordul era mult mai uşor de obţinut şi un alt motiv este că scopul nostru este să lucrăm cu industria din România în primul rând.
Descrierea audio face filmele accesibile atât nevăzătorilor, cât şi persoanelor care nu mai au o vedere bună. Alături de coloana sonoră a filmului mai este introdusă o bandă pe care sunt oferite explicaţiile suplimentare foarte importante pentru înţelegerea cu adevărat a acţiunii filmului. Gabriela Dima: Înseamnă că în pauzele dintre replicile actorilor se inserează elemente precum mimică, gestică, decoruri, costume, relaţiile dintre personaje, orice informaţie care ar ajuta înţelegerea filmului. Pentru că se construiesc la un moment dat din decor, din umbre, din lumini, anumite emoţii, regizorul încearcă să transmită ceva prin toată construcţia, iar noi, prin descrierea audio, trebuie să subliniem şi acel lucru. Recunosc că aceste secvenţe care sunt complexe şi nu au dialog şi au doar imagine sunt şi cele mai greu de descris. Vă dau un exemplu: ultimul minut din Poarta albă, a necesitat 45 de minute de vizionare pentru a fi descris. Pentru 45 de minute ne-am uitat la acea secvenţă ca să reuşim să transmitem ceea ce regizorul a vrut să spună: să facă legătura cu începutul filmului, să lege povestea până la final. Asta înseamnă descriere, această descriere apare doar în pauza dintre replicile actorilor, acesta este şi motivul pentru care de fapt proiecţiile sunt pentru toată lumea.
În plus, interlocutoarea noastră ne-a spus că oameni care văzuseră filmele odată, au spus că o mulţime de lucruri care le-au scăpat prima dată şi le-au auzit în descriere. Ne explică de ce se întâmplă aceasta tot Gabriela Dima: Am accesibilizat (filmul) Aferim, şi pentru că a fost lansat mai târziu dar am dorit foarte mult să îl avem în festival. Au lucrat mai mulţi din echipa noastră. Este acolo o secvenţă în care personajul principal este torturat. Şi ai tendinţa în momentul în care descri, din cauza sunetului, să presupui că cei care se uită la secvenţă, oamenii din sat, au aceleaşi emoţii ca şi tine. Am realizat că ne deranjează foarte mult zgomotul, ţipetele celui torturat, motiv pentru care am oprit sunetul şi am privit numai pe banda de sus, şi am văzut doar feţele: la 1835 oamenii aceeia se uitau la tortură ca la un spectacol obişnuit, nu exista niciun pic de compasiune pe faţa lor. Dacă n-ai fi avut partea aceea de descriere audio ai fi presupus că ei simt ceea ce simţi tu acum şi e total greşit. Iarăşi un plus pe care îl dă descrierea audio.
Dacă prima ediţie a festivalului nu a avut premii, de anul viitor, organizatorii îşi propun să iniţieze o competiţie între producătorii de filme de scrut metraj accesabilizate.

Foto: facebook.com/alina.tofan.16
România la ea acasă marți, 24 iunie 2025

Festivalul Internațional de Film Ecoperformance reînvie Valea Jiului

Filmul, artele performative și ecologia s-au reunit într-un cadru internațional, creativ și profund actual în Valea Jiului, odată cu Ediția a...

Festivalul Internațional de Film Ecoperformance reînvie Valea Jiului
Muzeul Satului Maramureşean (foto: Mariana Cjhiriţă/RRI)
România la ea acasă marți, 17 iunie 2025

Casa copilăriei, muzeu sătesc

Avea numărul 729, la vremea când a fost ridicată, în 1835, şi avea atârnată la uşă, după obiceiul locului, o piatră de râu găurită,...

Casa copilăriei, muzeu sătesc
CyberSea Festival 2025
România la ea acasă marți, 10 iunie 2025

Securitatea cibernetică în festival!

Vară, mare, distracţie pe plajă! Sună a vacanţă? Ei bine, avem de gând să vă lansăm o altă provocare: CyberSea Festival 2025:...

Securitatea cibernetică în festival!
România la ea acasă marți, 03 iunie 2025

“We are Romania! You are welcome”

Plenul Camerei Deputaţilor a votat, în luna mai, un proiect de lege care prevede ca Ziua naţională a gastronomiei şi vinului românesc să...

“We are Romania! You are welcome”
România la ea acasă marți, 27 mai 2025

Istorii recitite

Platforma Formare Culturală din România anunţă lansarea proiectului „Nordic Insights: addressing cancel culture in public spaces through...

Istorii recitite
România la ea acasă marți, 20 mai 2025

Apifitoterapia în tendinţe

Se ştie că Apifitoterapia este o metodă complementară de tratament a diferitelor afecţiuni şi boli, bazată pe remedii naturiste din plante...

Apifitoterapia în tendinţe
România la ea acasă marți, 13 mai 2025

Povestea curelelor lucrate în piele

Meşteşugurile sunt pe cale de dispariţie şi tocmai de aceea experienţele meşteşugarilor au caracter de poveste. Este şi cazul lui Petru...

Povestea curelelor lucrate în piele
România la ea acasă marți, 06 mai 2025

Brunch în Banat

Asociaţia My Banat a reluat şi anul acesta evenimentele de cultură gastronomică organizate cu scopul de a promova resursele locale şi...

Brunch în Banat

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company