Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Combaterea violenţei între copii

Fenomen din ce în ce mai bine conştientizat în societatea românească, agresiunea între copii sau bullying-ul - cu toate faţetele sale - a fost cercetată într-un prim studiu efectuat de către asociaţia non-guvernamentală Salvaţi copiii

Combaterea violenţei între copii
Combaterea violenţei între copii

, 31.05.2017, 09:29

Fenomen din ce în ce mai bine conştientizat în societatea românească, agresiunea între copii sau bullying-ul – cu toate faţetele sale – a fost cercetată într-un prim studiu efectuat de către asociaţia non-guvernamentală Salvaţi copiii şi lansat anul trecut. Între timp, părinţii, educatorii şi autorităţile încearcă prin diverse dezbateri să găsească metodele potrivite pentru a face faţă fenomenului de violenţă între copii, fenomen a cărui dimensiune sperie atât din perspectiva consecinţelor sale psihologice, cât şi din perspectiva strict statistică. În mod repetat, în şcoală, 3 din 10 copii sunt excluşi din grupul de colegi, 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi şi 1 din 4 copii a fost umilit în faţa colegilor. Asta aflăm din cercetarea întreprinsă de Salvaţi Copiii şi detaliată acum de Oana Niculae, doctoriţă specializată în psihiatrie pediatrică din cadrul aceleaşi organizaţii. Ceea ce mă îngrijorează pe mine cel mai mult este faptul că peste 70% dintre copii declară că sunt martori la acţiuni de bullying. (…) În opinia mea, orice copil care participă sau asistă la acest tip de agresiune este o victimă. În permanenţă copiii noştri asistă la situaţii de bullying. Poate chiar săptămânal.



Care este, însă, reacţia unor părinţi ai căror copii sunt agresaţi? Ana Maria Mitruş, autoarea blog-ului meseriadeparinte.ro, mărturiseşte că cea mai mare dintre fiicele ei, elevă în clasa a V-a, a fost ţinţa unor acţiuni tip bullying. Fata mea a fost cumva ţinta unor atacuri venite din partea unor colege mai mari. În opinia mea, a fost vorba de nişte răutăţi menite să stabilească ierarhia între copii. Adică, cei mari nu-i lasă pe cei mici să urce la etaj unde învaţă cei de-a şaptea şi de-a opta. Nici în vestiare nu li se dă voie să se schimbe. Fiica mea cea mare, de când e în clasa a V-a, nu s-a schimbat niciodată în vestiar. A venit mereu gata îmbrăcată de-acasă pentru ora de educaţie fizică. Ora lor are loc în acelaşi timp cu cea a unor fete mai mari care le dau, efectiv, afară din vestiar pe cele mai mici pentru a se schimba ele. Copiii încearcă să se descurce cum pot.



Reacţia mamei a fost să implice conducerea şcolii, dar şi restul părinţilor, în rezolvarea situaţiei, fără prea mult success. Totuşi, Ana Maria Mitruş le-a învăţat pe fetele ei să apeleze tot la intervenţia unor adulţi în loc să răspundă violent cum, probabil, ar dicta primul impuls în astfel de cazuri. De altfel, acest lucru s-a şi întâmplat o dată: fiica Anei Maria Mitruş, agresată fiind, a răspuns şi ea agresiv. Imediat după aceea însă, i-a povestit mamei ei ce s-a întâmplat. Ana Maria Mitrus: Din fericire, a fost doar un conflict minor, n-a fost nimic grav. Nu mi-e teamă că ar putea deveni şi ea o agresoare. Dacă, pe moment, când e agresată, prima reacţie e să răspundă cu aceeaşi monedă, eu zic că le-am crescut, pe amândouă, destul de bine pentru ca în timp, să ştie să ceară ajutorul adulţilor. Dar, deşi am încredere în fetele mele şi în educaţia pe care le-am acordat-o, nu mă culc pe-o ureche. Tocmai de aceea ţin legătura foarte apropiată şi cu antrenorii, şi cu profesorii. Până la urmă, copiii noştri sunt produsul nostru. Indiferent dacă fac lucruri bune sau rele, responsabilitatea este a noastră, a părinţilor.



În familie, de altfel, trebuie căutată originea răului, şcoala fiind nevoită să combată extinderea sa. Oana Niculae: Nici un copil fericit nu se poartă agresiv. Noi, ca specialişti, întotdeauna vom căuta, în familie cauzele manifestărilor agresive. Din păcate, cele mai multe manifestări agresive au la rădăcină frica, nu furia. Emoţiile negative se externalizează mereu în felul acesta. Bucuria de a răni îşi are originea în experienţa directă, personală, de a fi fost rănit sau de a fi trăit abuzul de forţă din partea altora.



Din păcate, în ceea ce priveşte implicarea adulţilor, percepţia copiilor e destul de clară, potrivit studiului realizat de Salvaţi Copiii: ei observă o anumită toleranţă a adulţilor faţă de acest fenomen combinată cu o iniţiativă redusă de a interveni. Cu toate acestea, tentative de a conştientiza şi ţine sub control dimensiunea fenomenului agresivităţii între copii au demarat încă din 2004. Atunci, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), împreună cu UNICEF, au lansat un prim studiu despre violenţa în şcoală. Ciprian Fartuşnic, actualul director al ISE, îşi aminteşte. La primul studiu, una din probleme a fost că aria de definire a violenţei era foarte largă. Dacă un incident nu se solda cu chemarea poliţiei şi nu curgea un pic de sânge, înseamnă că nu era vorba de violenţă, ci doar neînţelegeri între copii. Prima strategie privitoare la aceste chestiune a fost întocmită în mare parte pe baza rezultatelor acelui studiu, dar era doar o strategie-cadru. Urma ca fiecare şcoală să se orienteze după acest cadru şi să-şi elaboreze propria strategie anti-violenţă adaptată problemelor locale. Nu s-a întâmplat acest lucru şi atunci, în 2006, am făcut, tot cu UNICEF, un ghid pentru directorii de şcoli ca să le arătăm cum să-şi dezvolte o strategie anti-violenţă în şcoală. Iar nu s-a întâmplat mare lucru. În 2010, împreună cu Salvaţi Copiii şi cu ministerul educaţiei, am pus la punct un program naţional de formare pentru directori şi profesori prin care să înveţe să abordeze pas cu pas fenomenul violenţei. (…) Proiectul s-a încheiat în 2011. Iar acum avem semnale că, cel puţin în anumite judeţe, s-au dezvoltat activităţi concrete la nivelul şcolilor. Dar trebuie aflat dacă, pe lângă faptul că ajută la conştientizarea fenomenului, aceste activităţi chiar au şi un impact direct, măsurabil în reducerea acestui fenomen.



Dar mai eficientă decât combaterea sau intervenţia post-factum, este prevenirea. În acest sens, consideră experţii în educaţie, trebuie îndreptate eforturile şcolii: înnăbuşirea şi controlarea încă de la primele manifestări ale tendinţelor de batjocorire, hărţuire sau agresiune a unor elevi faţă de alţii.


reciclare sursa foto pixabay com alexas fotos
Societate miercuri, 22 mai 2024

„Hora reciclării” la români

Românii sunt codașii Europei la reciclare. Cum Uniunea Europeană le-a cerut tuturor statelor membre să atingă o rată de 55% până în 2025,...

„Hora reciclării” la români
Foto: pixabay.com
Societate miercuri, 15 mai 2024

Societatea civilă susține învățământul de la sat

Atunci și acolo unde intervenția instituțională și oficială a autorităților statale se lasă dorită mult timp, românii reușesc să...

Societatea civilă susține învățământul de la sat
Carmen Uscatu și Oana Gheorghiu (sursa foto: Facebook / Oana Gheorghiu)
Societate miercuri, 08 mai 2024

Spitalul „Dăruiește Viață” a început, în sfârșit, să funcționeze

Spitalul „Dăruiește Viață”, din Bucureşti, a început să funcționeze de facto la jumătatea lunii aprilie. 50 de copii au fost deja...

Spitalul „Dăruiește Viață” a început, în sfârșit, să funcționeze
Caravana cu medici
Societate miercuri, 24 aprilie 2024

Medicină pe roţi

Cele mai recente statistici ne arată faptul că există inegalitate între zona rurală și zona urbană şi în ceea ce privește numărul...

Medicină pe roţi
Societate miercuri, 17 aprilie 2024

Obezitatea la români

În fiecare an, la început de martie, este celebrată Ziua Mondială a Obezităţii, menită să atragă atenţia asupra acestei patologii din ce...

Obezitatea la români
Societate miercuri, 03 aprilie 2024

Copiii și războiul – un studiu de caz trist

57% dintre copiii chestionați au spus că sunt fie foarte nefericiți, fie ceva mai puțin fericiți. 23% dintre ei nu merg la școală, deși...

Copiii și războiul – un studiu de caz trist
Societate miercuri, 27 martie 2024

Democrația în declin

Un consorțiu de organizații non-guvernamentale format din Centrul de Resurse pentru participare publică (CERE), ActiveWatch și Asociația pentru...

Democrația în declin
Societate miercuri, 20 martie 2024

Veronica

O chema Veronica Popa și era una dintre multele mame singure, fără posibilităţi materiale din România. Diagnosticată cu cancer în stadiu...

Veronica

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company