Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Funcționalitate și nefuncționalitate în școala românească

Despre analfabetism funcțional a început să se vorbească mai mult în România doar de câțiva ani încoace.

Funcționalitate și nefuncționalitate în școala românească
Funcționalitate și nefuncționalitate în școala românească

, 25.05.2022, 15:15

Despre analfabetism funcțional a început să se vorbească
mai mult în România doar de câțiva ani încoace. La început, existența acestui
fenomen global și în țara noastră a fost privită cu scepticism, deși testările
internaționale de tip PISA, PILS sau TIMSS indicau faptul că între 40% și 42%
dintre elevii de 15 ani știau să citească, dar aveau dificultăți în a înțelege
mesajul textului citit, și, de asemenea, aveau lacune importante în însușirea
unor cunoștințe științifice. Treptat, însă, analfabetismul funcțional a început
să fie conștientizat de opinia publică și de instituțiile guvernamentale. Iar azi, după doi ani de școală online care a
accentuat întârzierile educaționale, problema nu mai poate fi evitată. Ea este
confirmată și de un studiu recent realizat de platforma digitală de testare
privată BRIO și luat în considerare de Ministerul Educației pentru reînnoirea
ulterioară a sistemului de evaluare din școlile publice. Studiul, intitulat
Raport asupra nivelului de literație, confirmă procentul de peste 40% al
elevilor cu probleme de asimilare a cunoștințelor și abilităților predate în școală.
Evaluarea lor s-a făcut online prin participarea la peste 40.000 de teste
gratuite puse la dispoziție de BRIO.

Profesorul universitar Dragoș Iliescu,
inițiatorul platformei și expert în psiho-pedagogie, explică modalitatea de
notare a copiilor care au fost evaluați.

Se acordă un punctaj între 0 și 100 unde
0 e cel mai mic scor și 100 este extraordinar. (…). Și apoi am împărțit
nivelurile de funcționalitate: undeva între 0 și 20 este nivelul de
disfuncționalitate masivă, urmează apoi un nivel de minimă funcționalitate și
apoi un nivel de funcționalitate acceptabilă. Din acel eșantion foarte mare, am
ales un eșantion ceva mai mic care să aibă alura reprezentativității, adică 31.
590 de aplicări ale testului. (…) Scorul total pe care l-am obținut pe acest
eșantion este de 26,9 puncte. De la 0 la 100 de puncte, asta înseamnă foarte
puțin peste limita disfuncționalității totale.


Asta înseamnă că, în medie, abilitățile cognitive ale
elevilor se află la limita dintre funcționalitate și disfuncționalitate. Cum se traduce acest punctaj în procente din
populația școlară aflăm tot de la Dragoș Iliescu.

Ne uităm acum doar la
procentul din populație care este în zona de analfabetism funcțional, un
procent care în studiul nostru se situează la 42%. Iar 47% e procentul
celor care sunt într-o zonă intermediară
între disfuncționalitate și funcționalitate. Doar 11% sunt înalt funcționali. Asta ne poate
îngrijora fiindcă ne arată nu doar că avem foarte mulți în categoria de jos, ci
și avem foarte puțini în categoria de sus. În plus, procentul de populație care
stă în zona de disfuncționalitate nu este radical diferit de la o vârstă la
alta: 37% la șase ani, 41% la 14 ani.


Un alt fapt pe care-l confirmă Raportul asupra nivelului
de literație este decalajul dintre fete și băieți, primele fiind mai bine
pregătite decât băieții de aceeași vârstă. Dar ceea ce nu s-a confirmat pe
deplin este corelarea dintre nivelul de dezvoltare socio-economică a unei
regiuni și nivelul de analfabetism funcțional. Cu alte cuvinte, fenomenul este
răspândit în toată România nu doar în zonele defavorizate.

Dragoș Iliescu: Am descoperit un lucru la care nu mă așteptam. Mă așteptam ca în
regiunile unde știm că statutul socio-economic al populației este în pragul
sărăciei să avem și un nivel mai mare de analfabetism, corelat cu situația
economică. Dar nu. Datele noastre nu confirmă acest lucru, ceea ce e
interesant. De aceea tind să cred că avem de-a face, mai degrabă, cu o problemă
socială. Un alt lucru pe care l-aș zice aici este că e cumva nerezonabil să
aștepți ca doar ministerul să rezolve această problemă. Societatea din România
foarte mult timp a gândit: Nu e problema mea, e problema educației. Cine se
ocupă de educație, adică ministerul, să o rezolve. Este exact aceeași problemă
pe care o știm din atitudinea pe care părinții români au o față de școală și
rezultă din foarte multe sondaje. (…) E nerezonabil ca părinte să aștepți ca
toate problemele și toate decalajele copilului tău să fie rezolvate de școală.
Nu se va întâmpla niciodată. E cazul ca societatea civilă să facă un pas
înainte.


În acest scop, este nevoie
de aprofundare a cauzelor fenomenului, iar UNICEF contribuie la asta prin
noțiunea de sărăcie de învățare, după cum aflăm de la experta în educație din
cadrul UNICEF România, Luminița Costache.

De multe ori atunci când ne gândim la
dreptul la educație, ne gândim mai degrabă la zona de acces și uităm de foarte
multe ori de partea de participare și, mai ales, de calitatea educației. Cele
trei sunt interdependente și doar accesul la educație fără o participare
adecvată și fără o calitate a educației practic ne aduc în zona asta de
rezultate pe care le-am văzut reflectate și în raport. Aș vrea să introduc
astăzi un concept care e discutat la nivel global de ceva vreme, dar de care se
discută mai puțin în România, respectiv să vorbesc despre sărăcia de învățare. Pentru
indicatorul respectiv s-a luat în calcul literația copiilor de 10 ani. În
România nu stăm foarte bine nici la capitolul ăsta. Deci 20% dintre copii sunt în sărăcie de învățare. Avem
7% din copiii aflați la vârsta învățământului primar care sunt în afara
sistemului de educație, adică ei nu se mai regăsesc în momentul ăsta în școală.
De ce e importantă sărăcia de învățare?

De multe ori vorbim despre sărăcie și
toate studiile ne arată că în România sărăcia monetară în rândul copiilor este
foarte mare. Dar sărăcia de învățare îți perpetuează acest ciclu vicios al
sărăciei în general. Într-un raport recent pe care l-au scos cele trei
organizații UNICEF, UNESCO și Banca Mondială se arată care sunt pierderile din
punct de vedere economic pe întreaga durată de viață a unui individ atunci când
el se află în sărăcie de învățare. Deci practic retardul ăsta se va păstra pe
tot parcursul vieții persoanei respective ca adult și mai mult decât atât va fi
transmis și generațiilor viitoare. De foarte multe ori spunem în foarte multe
rapoarte că educația este cea mai sustenabilă cale către progress, dar educația
este și cea mai sustenabilă cale de a ieși din sărăcie. Odată ieșiți din
sărăcia de învățare vom ieși și din sărăcia monetară.


Raportul privind nivelul
de literație a fost lansat împreună cu Ministerul Educației, ceea ce înseamnă
că problema analfabetismului funcțional începe să fie conștientizată și la
nivel guvernamental. Iar măsurile de combatere a sa vor apărea încă din anul
școlar viitor, deocamdată, prin schimbări aduse sistemului de evaluare a
elevilor. Este doar un prim pas care, sperăm, să fie urmat rapid de alții în
vederea unei redresări realizabile într-un viitor previzibil.



RadioRomaniaInternational · SOCIETATE – 25.05.2022

Muncitori străini (foto Mufid Majnun – Unsplash)
Societate miercuri, 03 decembrie 2025

România și noii veniți: punți culturale într-o societate în schimbare

Anul 2025 a fost al treilea consecutiv în care România a înregistrat mai mulți emigranți decât imigranți. Cercetătorul Anatolie Coșciug...

România și noii veniți: punți culturale într-o societate în schimbare
Foto: pixabay.com
Societate miercuri, 26 noiembrie 2025

Ziua bebelușilor născuți prematur

Anual, în lume, se nasc aproximativ 140 de milioane de bebeluși. Dintre aceștia, circa 15 milioane se grăbesc să vină pe lume înainte de...

Ziua bebelușilor născuți prematur
foto: pixabay.com@alexas
Societate miercuri, 19 noiembrie 2025

Crimele care ar putea schimba legea în România

În 2025, în aproximativ zece luni – din ianuarie, până la început de noiembrie, în România au fost confirmate 51 de cazuri de femicid. În...

Crimele care ar putea schimba legea în România
AI (foto: Ion Puican)
Societate miercuri, 12 noiembrie 2025

Inteligenţa Artificială şi modelarea competenţelor salariaţilor

Un raport al Forumului Economic Mondial arată că aproape 39% dintre competențele actuale ale angajaților se vor schimba până în 2030, însă...

Inteligenţa Artificială şi modelarea competenţelor salariaţilor
Societate miercuri, 05 noiembrie 2025

Cât este de urgentă adoptarea unei strategii clară de integrare a migranților

Actele de violență stradală împotriva muncitorilor străini fac tot mai frecvent subiectul știrilor de ultimă oră. În același timp, problema...

Cât este de urgentă adoptarea unei strategii clară de integrare a migranților
Societate miercuri, 29 octombrie 2025

Nevoia, și în România, a unei Catedrale Naționale

România era singura țară majoritar ortodoxă din lume care nu avea o Catedrală Națională, deși ideea construirii unui astfel de edificiu...

Nevoia, și în România, a unei Catedrale Naționale
Societate miercuri, 22 octombrie 2025

ʺDarul poporului român pentru eternitateʺ

Visul de aproape un secol și jumătate al ortodocșilor români – deopotrivă oameni ai Bisericii și credincioși – de a avea o Catedrală...

ʺDarul poporului român pentru eternitateʺ
Societate miercuri, 15 octombrie 2025

Un român aruncă o porție de mâncare pe zi

În fiecare zi, un român aruncă, în medie, o porție de mâncare. Asta înseamnă peste 6 mii de tone de alimente irosite zilnic în România,...

Un român aruncă o porție de mâncare pe zi

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company