Trotinetele electrice, un pericol public?
Numărul accidentelor cu trotinete a explodat, în România, în primele șapte luni ale lui 2025.

Roxana Vasile, 24.09.2025, 20:00
Un adolescent care circula pe o trotinetă electrică a murit, recent, în România, după ce s-a dezechilibrat şi a căzut pe carosabil. Un copil de 3 ani a fost acroșat violent de o trotinetă electrică, în timp ce se afla cu părinții în parc. Tânărul care a provocat accidentul și-a continuat deplasarea, ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Un alt copil de 12 ani a căzut cu trotineta electrică de pe un pod, iar un bărbat a intrat în comă, după ce a căzut de pe trotinetă – nu purta cască de protecție. În fine, o femeie și-a pierdut viața, după ce a fost acroșată violent, pe trecerea de pietoni, de o trotinetă electrică, al cărei conducător a trecut pe culoarea roșie a semaforului…
Trotinetele, în special cele electrice, permit o deplasare ieftină, rapidă și facilă, de aceea numărul lor a crescut foarte mult, în ultimii ani, în România. Proporțional însă, potrivit poliției, și numărul accidentelor cu trotineta a explodat, în primele șapte luni din 2025 producându-se peste 1.500, față de puțin peste 1.300 în întreg anul precedent. 80% au fost din vina conducătorilor de trotinete – fie s-au accidentat ei înșiși, fie i-au accidentat pe alții.
În 2024, în urma accidentelor cu trotineta, au decedat 9 persoane, iar în primele șapte luni din 2025 au murit 7. Cât despre răniți, celor 1.353 de anul trecut li se adaugă 1.618 în primele șapte luni ale acestui an. Cifrele sunt și mai alarmante, dacă sunt comparate cu cele de la începutul anului 2020, când a fost propus proiectul ce a reglementat minimal circulația trotinetelor electrice în țară. Astfel, între 2016 și 2019, deci într-un interval de trei ani, în România s-au înregistrat 192 de accidente rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete electrice, soldate cu un singur deces, 37 de răniți grav și 156 de răniți ușor.
Care sunt cauzele atât de multor accidente în care sunt implicați, la ora actuală, conducătorii de trotinete? Spune, pe scurt, Cătălin Codescu, președintele Asociației victimelor accidentelor rutiere: ʺProblema este lipsa de echipament de protecție. Problema este legată de nerespectarea regulilor de circulație, de faptul că utilizează partea carosabilă pe unde cred ei de cuviință, ceea ce este foarte grav, pentru că ele (n.r. trotinetele) fiind foarte, foarte mobile, sunt utilizate atât în zona pietonilor, cât și în zona de deplasare a autovehiculelor și intră în conflict și cu pietonii, și cu vehiculele. De aceea, riscul este mare atât pentru pietoni, cât și pentru producerea unor accidente cu vehicule.ʺ
Pilot de raliuri, în prezent expert în conducere defensivă, Titi Aur este de părere că în România nu există siguranţă rutieră. Trotineta electrică – spune el – alături de telefonul mobil, două evoluţii tehnice extraordinare, nu fac decât să sporească numărul cauzelor din care se produc accidente cu morţi şi răniţi grav: telefonul mobil prin distragerile la care îi supune pe participanții la trafic, iar trotineta electrică prin faptul că este aproape nereglementată. În viziunea președintelui Asociației victimelor accidentelor rutiere, Cătălin Codescu, două sunt vulnerabilitățile majore legate de trotinete și trotinetiști:
ʺPe de o parte, faptul că nu le cere nimeni să aibă măcar un curs de legislație rutieră. Foarte mulți dintre ei nu au permis sau chiar sunt minori, deci sunt persoane între 14 și 18 ani care nu cunosc legislația rutieră sau majori care nu au permis de conducere. Și, atunci, degeaba încercăm noi să corectăm, să îmbunătățim cadrul legislativ pe această categorie de participanți la trafic, dacă ei nu cunosc legislația. Indivizii care utilizează aceste vehicule rutiere să aibă noțiuni cu privire la legislația rutieră! Iar a doua problemă foarte importantă este o poliță de asigurare, măcar una de asigurare de răspundere civilă auto care să protejeze terții păgubiți ce pot fi vătămați în astfel de evenimente. Ideal ar fi să existe un mix de asigurări – o asigurare de accident pentru ei, pentru propria lor vătămare și o răspundere civilă pentru terți.ʺ
Conform legislației în vigoare în România, trotinetele electrice pot fi conduse doar de persoanele cu vârsta minimă de 14 ani. Între 14 și 16 ani, utilizatorii sunt obligați să poarte cască de protecție. După 16 ani, casca este doar recomandată. Este, de asemenea, interzis transportul pasagerilor – trotineta electrică este destinată unei singure persoane. Trotinetele trebuie să circule numai pe pistele pentru biciclete, iar în lipsa acestor piste, pe partea dreaptă a carosabilului, dacă viteza maximă a trotinetei nu depășește 25 km/h. Totodată, este interzisă circulația pe trotuar, dacă nu există o pistă special amenajată. Câte dintre aceste reguli sunt respectate? Prea puține!
Sunt numeroși cei care se urcă fără cască sau alt tip de protecţie pe o trotinetă electrică. Care, deși ar trebui să meargă cu maximum 25 de km/h, în realitate circulă cu viteze mult mai mari. Care schimbă brusc direcția de mers, fără o asigurare temeinică în prealabil sau circulă haotic nu numai pe carosabil, ci și pe trotuare. Primarul Buzăului, Constantin Toma, trece în revistă măsurile luate la el în oraș pentru diminuarea a accidentelor provocate de trotinetele electrice:
ʺAm luat decizia în urma mai multor accidente – acum vreo doi ani, am avut chiar un accident mortal într-unul din parcurile Buzăului – să interzicem, deocamdată sâmbăta și duminica, să se mai meargă cu trotinetele astea în parcuri. Lucrăm, acum, la un proiect de Hotărâre de Consiliu Local care va intra în dezbatere publică și pe care, în luna octombrie, îl vom aproba prin care să interzicem în toate zilele, în toate parcurile și în zona centrală și pietonală, accesul trotinetelor. Este bine să se ducă lumea cu trotineta la serviciu și avem o mulțime de buzoieni care fac treaba asta, dar să nu ajungem la teribilismul ăsta, până la urmă, ca toți copiii să aibă, inclusiv cei până în 14 ani, o trotinetă, iar copiii de 18 ani să se ducă neapărat la școală cu mașina personală sau a părinților. Ești copil și n-ai trotinetă, ai 18 ani și n-ai mașină ești, deja, un paria! Nu mai vorbesc de trotinetele astea G3, G4 … nu le știu … care pot atinge și 80 km/h. Sunt un adevărat pericol public!ʺ
Nu există statistici clare câte din trotinetele electrice care provoacă accidente sunt proprietate particulară și câte sunt de închiriat. Dar, din cauza pericolului pe care îl pot prezenta, unele orașe mari – Brașov, Timișoara, Constanța sau, recent, Piatra Neamț – au decis să le interzică pe cele care pot fi închiriate. E singura măsură luată!