Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

România şi Conferinţa de la Helsinki

Conferinţa de la Helsinki era prima conferinţa pentru securitate şi cooperare în Europa şi îşi propunea să abordeze toate marile probleme cu care se confruntau europenii la începutul anilor ‘70

România şi Conferinţa de la Helsinki
România şi Conferinţa de la Helsinki

, 22.02.2016, 12:47

Conferinţa de la Helsinki din 1972 a fost prima conferinţă care a avut în vedere raportarea la Europa ca la un întreg, după aproximativ 20 de ani de divizare între Vestul democratic şi Estul comunist. Finlanda a găzduit reuniunea datorită neutralităţii sale, nu era parte nici a NATO şi nici membră a Tratatului de la Varşovia. Conferinţa a avut loc în centrul de conferinţe Dipoli din centrul urban Espoo al capitalei Helsinki şi au participat 35 de ţări europene. Ambiţiile erau mari: conferinţa de la Helsinki era prima conferinţa pentru securitate şi cooperare în Europa şi îşi propunea să abordeze toate marile probleme cu care se confruntau europenii la începutul anilor ‘70: probleme politice, probleme juridice, probleme militare, economice, ştiiţifice, culturale, umanitare. Ca orice conferinţă globală, conferinţa de la Helsinki a fost o negociere între cele două blocuri politice, economice şi militare opuse în care fiecare parte a trebuit să ţină cont de pretenţiile celeilalte.



România a participat şi ea la conferinţa de la Helsinki şi, mai mult decât atât, a avut un rol activ. Diplomatul Valentin Lipatti a fost membru al delegaţiei României şi într-un interviu din 1995 acordat Centrului de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română a povestit cum s-a făcut România remarcată. ”Din consultările bilaterale pe care le-am avut în perioada premergătoare consultărilor de la Dipoli rezulta că oamenii cam bâjbâiau în ceea ce priveşte procedurile de lucru ale viitoarei conferinţe. Şi atunci, noi am gândit poate mai mult şi mai bine repede şi mai anticipativ. Ne-am gândit să ne pregătim cu un regulament cu nişte propuneri de procedură. Şi când am sosit la Dipoli la sfârşit de noiembrie, cu câteva zile înainte de deschiderea consultărilor, noi aveam deja în valiza noastră diplomatică un regulament de procedură. Acest regulament de procedură prevedea un principiu de la care nu ne-am mai abătut niciodată timp de 20 de ani în timpul negocierilor europene şi reuniunilor care au urmat: perfecta egalitate în drepturi a statelor participante, să nu existe nici o discriminare, să nu existe state mari şi state mici, state cu drepturi multe şi state cu drepturi mai puţine, adică cam cum se întâmplă la Consiliul de Securitate al ONU în care sunt membrii permanenţi cu drept de veto şi membrii nepermanenţi care aplaudă sau nu aplaudă, dar care nu sunt mai totdeauna luaţi în seamă. Cum se poate reflecta în reguli de procedură acest principiul al egalităţii suverane? Prin consens. Consensul permite fiecărui stat participant să-şi apere în mod legitim drepturile şi interesele.”



Vestul şi Estul european se întâlneau la masa tratativelor după două decenii de la sfârşitul războiului pentru a găsi o bază comună de cooperare. Cu toate că interesele se judecau după principiul apartenenţei la blocurile politico-militare, fiecare ţară avea în realitate propriile interese în promovarea principiilor, subiectelor de discutat şi procedurilor. Valentin Lipatti: ”Occidentalii au blocat multe vreme principiul inviolabilităţii frontierelor, care le stătea la inimă sovieticilor, iar sovieticii blocau la rândul lor principiile legate de drepturile omului şi de aşa-zisa dimensiune umană a procesului CSCE. Şi atunci blocajul acesta reciproc a dus până la sfârşit la o înţelegere, la un compromis care a permis deblocarea. Şi noi am blocat de repetate ori consensul ori de câte ori eram lezaţi şi blocam de multe ori şi metodologic ca să zic aşa. De pildă, dacă vroiam să obţin de la delegaţia sovietică o concesie pe problema A, îi blocam problema C, care îl interesa pe el. Şi ne găseam o soluţie ca să ne deblocăm reciproc.”



Iniţiativele româneşti pentru desfăşurarea conferinţei au fost bine primite şi unele propuneri au avut succes. Valentin Lipatti: ”Nu au existat comitete restrânse pentru că ele contraveneau consensului şi egalităţii în drepturi. De obicei, când se redactează un text într-o conferinţă internaţională obişnuită, se formează un comitet de lucru ales pe sprânceană. Şi comitetul ăla restrâns face o treabă care poate să fie foarte bună sau prezintă plenului care o adoptă. E ca atunci când mâncarea este gătită şi nu îţi rămâne decât să o mănânci. Mai poţi să pui sare sau să bei un pahar de vin, dar practic mâncarea este deja pregătită. De aceea noi am iniţiat toate comitetele, toate organizaţiile de lucru, absolut pe toate, de la cele mai importante la cele mai aparent nesemnificative, care trebuie să fie deschise tuturor. Cele câteva norme democratice care au insuflat şi au imprimat Conferinţei de la Helsinki un caracter cu totul inedit, cu totul nou, s-au datorat României. La Dipoli, noi am fost cei care am prezentat primul document de lucru al consultărilor multilaterale pregătitoare, regulile de procedură care cuprindeau aceste prevederi şi multe altele. Nimeni nu a mai prezentat un contra document pentru că au fost luaţi prin surprindere. Am reuşit să obţinem succes pentru marea majoritate a propunerilor româneşti, practic regulile de procedură sunt regulile României, cu mici amendamente şi edulcorări, dar care nu sunt esenţiale.”



Actul final al Conferinţei de la Helsinki s-a semnat în 1975 şi a fost denumit ”Măsuri care să facă efectivă nerecurgerea la forţă sau la ameninţarea cu forţa”. România a căutat să promoveze principiile dezarmării şi recunoaşterea existenţei statelor în curs de dezvoltare, principii urmărite de un stat comunist. În Occident, Actul Final de la Helsinki a servit drept fundament formării Organizaţiei pentru Cooperare şi Securitate în Europa (OSCE) în 1990.

banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 06 octombrie 2025

Români din Peninsula Istria

Nu toți românii locuiesc în România, așa cum nici alte națiuni nu locuiesc în totalitate în țările lor. Astăzi, în afara frontierelor...

Români din Peninsula Istria
Pro Memoria
Pro Memoria luni, 29 septembrie 2025

Din istoria Jandarmeriei Române

Statul român a început să-și creeze structurile de forță începând de la mijlocul secolului al XIX-lea. Una dintre ele a fost Jandarmeria,...

Din istoria Jandarmeriei Române
Pro Memoria
Pro Memoria luni, 22 septembrie 2025

Reabilitarea lui Lucrețiu Pătrășcanu

Pe 16 aprilie 1954, juristul Lucrețiu Pătrășcanu, membru marcant al Partidului Comunist Român, era executat prin împușcare la închisoarea...

Reabilitarea lui Lucrețiu Pătrășcanu
Pro Memoria
Pro Memoria luni, 15 septembrie 2025

PCR în ilegalitate

Partidul Comunist Român a fost, încă de la crearea sa, o organizație teroristă pusă în serviciul Uniunii Sovietice, stat terorist. Pe 8 mai...

PCR în ilegalitate
Pro Memoria luni, 08 septembrie 2025

Uzinele 23 August

Prin Legea nr. 119 din 11 iunie 1948, statul comunist naționaliza întreprinderile industriale, bancare, de asigurări, miniere și de transporturi....

Uzinele 23 August
Pro Memoria luni, 23 iunie 2025

Tipărituri românești pentru Levant

Între secolele al XVI-lea și al XIX-lea, Țările Române au fost parte a lumii culturale orientale dominate de Imperiul otoman. Aflate la...

Tipărituri românești pentru Levant
Pro Memoria luni, 16 iunie 2025

Bătălia de la Stalingrad

În istoria marilor încleștări armate există câte o bătălie memorabilă fie prin numărul foarte mare de pierderi de vieți omenești, fie...

Bătălia de la Stalingrad
Pro Memoria luni, 09 iunie 2025

Evrei și majoritari în Banatul românesc

Aflată între fluviul Dunărea, râurile Mureș și Tisa și Munții Carpați, provincia istorică Banat apare în istorie în secolul X. La...

Evrei și majoritari în Banatul românesc

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company