Ce ne învaţă şcoala despre Mihai Eminescu

ce ne învaţă şcoala despre mihai eminescu De cele mai multe ori, etichetele de "scriitor canonic" sau de "poet naţional", însoţite de comentarii literare care au prea puţin în comun cu limbajul şi sensibilitatea contemporană, îi îndepărtează pe elevi de opera clasicilor.

De cele mai multe ori, etichetele de "scriitor canonic" sau de "poet naţional", însoţite de comentarii literare care au prea puţin în comun cu limbajul şi sensibilitatea contemporană, îi îndepărtează pe elevi de opera clasicilor. Am invitat la Club Cultura două profesoare de literatură română, Dorica Boltaşu Nicolae şi Dumitriţa Stoica, ca să aflăm cum este receptată de tineri opera poetului naţional Mihai Eminescu, de la naşterea căruia se împlinesc 170 de ani, şi cum ar trebui predată literatura sa, pentru a le stârni curiozitatea celor mai tineri cititori.                  


Dumitriţa Stoica mizează pe o abordare prietenoasă, care să evite clişeele şi etichetele. O selecţie atentă a informaţiei şi un discurs accesibil, adaptat la background-ul cultural al tinerilor, sunt esenţiale în opinia Dumitriţei Stoica:


"Tinerii trebuie să fie conştienţi, de asemenea, că cele mai multe texte eminesciene au generat biblioteci întregi. Că pluralitatea interpretării este esenţială, că se poate crea un dialog cultural în care putem să intrăm şi noi, cititorii lui. În plus, am observat că cei mai mulţi dintre elevi sunt atraşi- în mod firesc- de miezul existenţial al operelor. Aşa că se poate merge în direcţia asta fără a face abstracţie de limbajul artistic, o modalitate de a-i aborda opera şi de a o face accesibilă este pornind de la temele sale principale. 

Şi evident că tinerii sunt interesaţi de teme ca dragostea, evadarea în imaginar, binele şi răul, şamd. De exemplu, am avut o surpriză plăcută la o clasă de-a XI-a, unde am studiat poezia Glossă. Mie, din opera lui Eminescu, îmi plac în mod special textele care temperează sentimentul acela tragic al existenţei prin atitudinea omului spectator. Iar poezia Glossă este un text reprezentativ pentru această atitudine. Atît de mult i-a intrigat pe elevi textul la nivelul filosofiei lui, încât a generat o dezbatere în clasă. După cum ştiţi, Glossă exprimă o filosofie a vieţii care presupune detaşarea, retragerea din luptă, or tinerii proactivi, aşa cum s-au declarat, au fost intrigaţi. Pe de altă parte, au fost câţiva din clasă care au descifrat în poezie o formă de terapie. Şi, într-adevăr, poezia poate funcţiona pentru mulţi dintre ei aşa."        


Dorica Boltaşu Nicolae a constatat că mulţi dintre elevii ei aşteaptă cu nerăbdare orele dedicate operei eminesciene. Că sunt interesaţi de biografia lui Mihai Eminescu şi vor să afle amănunte despre prieteniile celebre cu scriitorul Ion Creangă şi criticul Titu Maiorescu, despre iubirea poetului pentru poeta Veronica Micle. 


Dorica Boltaşu Nicolae: "Mi-a rămas în minte o sintagmă care circulă în mediul cultural, o sintagmă a lui Radu Cosaşu, că fiinţa noastră e caragialo-eminesciană. Şi, cu toate că nu-mi plac clişeele, aşa că evit să-l prezint pe Eminescu lipindu-i eticheta de poet naţional, le spun că Mihai Eminescu şi I.L.Caragiale rămân doi mari scriitori ai culturii române, pentru că fiecare dintre ei surprinde o parte importantă din fiinţa, cultura, năzuinţele noastre, din ceea ce gândim şi visăm. Le spun şi că Mihai Eminescu a fost ultimul mare romantic european, pentru a-l pune în context. 

De fapt, încep cu romantismul, cu o prezentare amplă a romantismului pentru a-i ajuta să înţeleagă unde se plasează Eminescu într-un context mai larg. Şi încerc să fac diverse analogii, când ajungem la poeziile în care este descrisă natura, le atrag atenţia asupra asemănării cu imaginile deja familiare lor din realitatea virtuală. Dacă ne-am uita la un film realizat cu mijloacele tehnice de astăzi şi dacă citim începutul poemului Călin (file din poveste), cuvintele sau imaginile nu evocă neapărat o natură recognoscibilă, dar undeva, în noi, există acele imagini şi poezia lui Eminescu le scoate la suprafaţă. Am observat că pe tineri îi interesează în mod special poezia filosofică şi cosmică. Când le vorbesc despreLa Steaua sau Scrisoarea I, realizează cât de mult a putut să exprime Mihai Eminescu din lucruri pe care ştiinţa încă nu le probase atunci. Dacă am clase foarte bune, le spun că una dintre performanţele lui Eminescu a fost să deconstruiască, în anumite poezii ca Mitologicale, propriul univers romantic pe care l-a construit. Dar la genul acesta de explicaţii ajung destul de rar."



www.rri.ro
Publicat: 2020-01-18 13:23:00
Vizualizari: 1415
TiparesteTipareste