„Călătoria fantastică a Maronei”, nominalizat la Premiile Lumières 2021
Filmul Călătoria fantastică a Maronei, în regia Ancăi Damian, a fost nominalizat la Premiile Lumières 2021 pentru Cel mai bun film de animatie și Cea mai buna muzică.
Corina Sabău, 09.01.2021, 15:04
Filmul Călătoria fantastică a Maronei, în regia Ancăi Damian, a fost nominalizat la Premiile Lumières 2021 pentru Cel mai bun film de animatie și Cea mai buna muzică. Premiile sunt acordate de Académie des Lumières, formată din reprezentanți ai presei străne la Paris, un echivalent al Globurilor de Aur pentru industria franceză de film. Decernarea va avea loc pe 21 ianuarie și va fi transmisă pe canalul de televiziune francez CANAL+. Călătoria fantastică a Maronei, coproducție România- Franța- Belgia, cel de-al treilea lung-metraj de animație realizat de Anca Damian este un basm modern despre dragoste necondiționată și sacrificiu. Scenariul este semnat de Anghel Damian după o idee a Ancăi Damian.
Ilustratorul belgian Brecht Evens este creatorul personajelor. Filmul spune povestea căţeluşei cu nasul în formă de inimă care are parte de numeroase aventuri într-o lume magică. Actrița Olimpia Melinte este cea care i-a împrumutat vocea Maronei. Călătoria fantastică a Maronei a fost selectat în peste 30 de festivaluri importante, fiind nominalizat și la categoria lungmetraj de animaţie european a Premiilor Academiei Europene de Film. Fimul a câștigat premiul special al juriului la Animation Is Film Festival din Los Angeles pentru artisticitatea sa vizuală și impactul emoțional și marele premiu și premiul publicului la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Filme de Animație (BIAF) din Coreea. Călătoria fantastică a Maronei s-a aflat în 2019 și în cursa pentru Oscar, printre cele 32 de propuneri la categoria cel mai bun film de animație.
Anca Damian: Filmul a proiectat în premieră la Festivalul Internațional de Film de Animație de la Annecy, în iunie 2019. Pot să spun că foarte multă lume a fost uimită pentru că nu se aștepta ca un film de familie despre un cățel să aibă o asemenea libertate vizuală, să transmită atâta emoție și un mesaj atât de profund. Mi se pare că a existat un soi de întârziere în a recepta mesajul profund al filmului din cauză că este deghizat într-un film de familie, cu un cățel ca personaj principal. Este, într-adevăr, un film care face o notă aparte și dacă ne gândim la limbaj, la limbajul specific filmelor de animație. Sper ca acest film să aibă o viață cât mai lungă, mai ales că a fost achiziționat de distribuitorul international pe 20 ani. În legătură cu receptarea atât de favorabilă a filmului, nu pot spune că a fost pentru mine o surpriză. Exista însă o teamă –fiind un film atipic, cu un limbaj aparte- legată de felul în care va fi primit, pentru că în cazul filmelor care nu sunt mainstream trebuie să existe mai multă disponibilitate din partea spectatorilor. Una din cele mai dificile lecții este pentru mine acel pas care trebuie făcut în etapa de distribuție, și anume cum procedezi ca mesajul unui film să ajuncă la public astfel încât lumea să dorească să-l vadă.
Călătoria fantastică a Maronei este în viziunea regizoarei Anca Damian o “poveste filosofică despre fericirea, iubire și viaţă. O poveste care a pornit de la o întâmplare reală.
Anca Damian: S-a întâmplat într-o zi când ieșisem la plimbare cu cățelul meu. Atunci cățelușa Marona a venit după noi și n-am putut s-o las în stradă, am găsit o familie care a adoptat-o. Trebuie să recunoaștem că noi, ca societate, nu suntem interesați de salvarea animalelor, nu avem educația necesară pentru a înțelege că ele au nevoie de ajutorul nostru. Revenind la povestea Maronei, n-am putut s-o las în stradă, m-aș fi simțit foarte vinovată dacă n-o salvam. Dar, de fapt, ea m-a salvat pe mine. Eu i-am oferit doar un adăpost, am ajutat-o cumva material, dar ea mi-a făcut un cadou neprețuit, mi-a dăruit multă iubire, iubire datorită căreia s-a născut acest film. În general, când pornesc la realizarea unui film, mă inspir întotdeauna din viață. Însă viziunea care este generată de acel moment real cuprinde o arcadă mult mai amplă despre sensul vieții pentru că eu însămi am călătoria mea și cred că toată viața este o inițiere. Iar din realizarea acestui film, din Călătoria fantastică a Maronei, am realizat că singurul lucru pe care trebuie să-l învățăm este să fim atenți la momentul prezent și să iubim. Numai așa putem fi fericiți. În ceea ce privește receptarea, mă impresionează faptul că oameni din locuri îndepărtate, ca America de Sud, Canada sau Japonia îmi scriu mesaje pe facebook. E clar că e o reacție emoțională care îi face să dorească să împărtășească la ieșirea din sala de spectacol încântarea de a fi văzut filmul, ceea ce pentru mine e foarte mult, e foarte mult ca filmul să ajungă la public. Pentru că eu fac filmele pentru public.
Anca Damian, unul dintre cei mai inovativi regizori români contemporani, cu zeci de premii internaționale la activ, a lucrat inițial ca director de imagine. În 2008, a semnat regia primului său film de autor, lungmetrajul de ficțiune Întâlniri încrucișate. Au urmat docudrama animată Crulic – Drumul spre dincolo (2011), câștigătoare a premiului Le Cristal dAnnecy, O vară foarte instabilă (2013/14), Muntele magic (2015), Perfect sănătos (2016), Moon Hotel Kabul (2018), care a obținut Premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia, și scurtmetrajele Carré (2016) și Telefonul (2018), toate bucurându-se de o bună receptare critică și de o participare extinsă în festivaluri de film internaționale de prim rang, printre care cele de la Pusan, Chicago, Goteborg, Cottbus, Locarno, Londra, Annecy, Toronto, Goa, Roma, Varșovia și Copenhaga.