Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Bucureștiul de ieri în cărți poștale

”Călătorie prin Bucureștiul de ieri” este titlul unui album semnat de istoricul Cezar-Petre Buiumaci, bazat pe colecția personală de cărți poștale a autorului.

Bucureștiul de ieri în cărți poștale
Bucureștiul de ieri în cărți poștale

, 14.12.2025, 12:00

Transformările pe care le vedem în Bucureștiul de azi sunt efecte ale regimului comunist, ale buldozerelor și macaralelor care au încercat să legitimeze o putere ilegitimă și criminală. ”Călătorie prin Bucureștiul de ieri” este titlul unui album semnat de istoricul Cezar-Petre Buiumaci, bazat pe colecția personală de cărți poștale a autorului. El propune un București de azi cu ajutorul micilor obiecte fragile prin care oamenii își trimit unii altora un semn de afecțiune.

”Am pornit în demersul acesta de la acel dicton care spune că o fotografie face câte 1000 de cuvinte. Eu am încercat ceva invers, să spun un cuvânt, , într-o mie de imagini. Evident că a trebuit să reduc la jumătate numărul pentru că era vorba de o economie a albumului. Dar această colecție stă pe niște piloni. Ei sunt niște piloni ai memoriei urbane în timpul regimului comunist, văzuți din perspectiva unor oameni care au trăit atunci, care au muncit atunci, care au fost demolați, care au suferit această dramă. Dar este și din perspectiva unor arhitecți care au lucrat în acea perioadă în subteranele Bucureștiului, care au construit metroul bucureștean și o serie de clădiri de blocuri de locuințe și de alte edificii administrative în ultimul deceniu comunist.”

Atractivă și inocentă la prima vedere, cartea poștală poate fi și ea mijloc de propagandă în slujba unui regim tiranic.

”Acest tip de obiect, cartea poștală ilustrată, a fost pentru regimul comunist un vehicul al propagandei. Erau tipărite și emise, în principal, atât edificiile noi ale puterii, edificii culturale-politice și administrative, cât și ansambluri de locuințe noi care erau ansambluri recent construite și care, prin intermediul cărții poștale, se transformau în vehicule de corespondență. Era o corespondență autocenzurată pentru că o carte poștală este liberă, pe verso rândurile pot fi citite de oricine. Și atunci, era o corespondență autocenzurată. Deci era vorba tot de principiul cenzurii, al cenzurii cele mai drastice pentru că autocenzura este cea mai drastică manifestare a acestui fenomen al cenzurii.”

Edificiile bucureștene ridicate în anii puterii socialiste au fost privilegiate și în cărțile poștale.

”Avem o serie de obiective precum Casa Scânteii, Casa Scânteii care este, practic, adevărata Casă a Poporului. La ea au participat toți cetățenii României, toți au făcut o donație, au donat zile de muncă sau de bani, au muncit fizic direct acolo sau au participat prin diverse activități la edificarea acestui principal obiectiv. El este, practic, demonstrația maximei obediențe a regimului comunist față de Moscova, fiind o copie a clădirilor emblematice din Moscova pe care Stalin le-a comandat.”

Nu doar ce este imortalizat pe cărțile poștale reprezintă o evoluție a orașului, cărțile poștale însele au o evoluție proprie.

”Primele ilustrate sunt de o calitate foarte slabă pentru că tot ce a însemnat utilaj de tipografie a plecat, ca pradă de război, în Rusia. O dată cu edificarea Casei Scânteii apar noile utilaje venite de la Moscova care permit o multiplicare de bună calitate a tuturor materialelor de propagandă. Ele formează baza care are cel mai mare impact. Mai întâi sunt redate obiective cultural-administrative și politice precum Casa Scânteii, Circul și apoi Televiziunea, Casa Radio și așa mai departe. Apoi, avem fotografiile, apare cartea poștală de tip foto în care imaginea este foarte clară. Avem două tipuri de imagini: avem imaginea statică, în care este doar obiectivul, fără nimic în jurul lui, și avem apoi maginea animată de personaje care sunt în jurul unui obiectiv care fac diferite activități.”

Până la finele anilor 1970, când începe tragedia bucureșteană a demolărilor masive, intervențiile urbanistice ale autorităților au fost mai degrabă reduse, însă cu un impact masiv. Cezar-Petre Buiumaci.

”Există o evoluție a orașului, în principal, și asta se încearcă să se redea în cărțile poștale. Avem orașul comunist care înconjoară orașul vechi, Bucureștiul comunist este de jur-împrejurul vechiului oraș și aceste obiective sunt arătate: cartierele, teatrele, cum avem în Bucureștii Noi sau în Drumul Taberei, complexe comerciale cum e Complexul Favorit și apoi câteva obiective din centrul orașului, care în prima parte a regimului comunist au fost denumite . Sunt acele clădiri care au fost ridicate pe locurile goale, pe locurile libere care au rămas în urma cutremurului din 1940 sau a bombardamentelor din 1944. În prima parte a regimului comunist sunt extrem de puține zone care sunt demolate pentru a se edifica o anumită zonă. Cel mai bun exemplu este Piața Palatului Congreselor sau, cum este ea cunoscută, Piața Sălii Palatului. Acolo există o agresiune împotriva spațiului urban, dar este cumva o încercare a comuniștilor de a muta centrul orașului din Piața Palatului Regal în spatele Palatului Regal, unde este noul Palat al Puterii, Palatul Congreselor. Sala Palatului este, practic, aglutinată de Palatul Regal care acum era Palatul Republicii.”

”Călătorie prin Bucureștiul de ieri” este o invitație la contemplarea unui trecut. Este și călătoria schimbărilor, de la ceea ce s-a pierdut și până la ceea ce a rămas azi.

RadioRomaniaInternational · ENCICLOPEDIA RRI – 14.12.2025
Muzeul Nicolae Minovici (Sursa foto: facebook.com/MuzeulNMinovici)
Enciclopedia RRI vineri, 05 decembrie 2025

Muzeul „Prof. Dr. Nicolae Minovici” din București

Vila care găzduiește Muzeul de Artă Populară „Prof. Dr. Nicolae Minovici” din cadrul Muzeului Municipiului București (MMB) este cunoscută...

Muzeul „Prof. Dr. Nicolae Minovici” din București
Jacques Elias
Enciclopedia RRI duminică, 30 noiembrie 2025

Jacques Elias

Comunitatea de evrei sefarzi a Bucureștiului a dat nume importante pentru tot ce a însemnat istoria României până azi. Unul dintre numele grele...

Jacques Elias
Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica
Enciclopedia RRI duminică, 23 noiembrie 2025

Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica

Rămășițele pământești ale ultimului domnitor al Moldovei înaintea Unirii Principatelor din 1859, Grigore Alexandru Ghica (1804-1857), sunt...

Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica
Sulina - Farul de pe digul nordic (Foto: Ştefan Baciu, RRI)
Enciclopedia RRI vineri, 14 noiembrie 2025

Farurile din Sulina

  Farurile amplasate pe țărmuri i-au ajutat întotdeauna pe navigatori să se orienteze și să evite accidentele. Pe țărmul dobrogean,...

Farurile din Sulina
Enciclopedia RRI sâmbătă, 08 noiembrie 2025

Casa Artelor din Sibiu

Muzeul ASTRA din Sibiu este unul dintre cele mai mari și mai complexe muzee în aer liber din Europa, dedicat promovării patrimoniului cultural...

Casa Artelor din Sibiu
Enciclopedia RRI duminică, 02 noiembrie 2025

Sergiu Celibidache (1912-1996)

Dirijorul Sergiu Celibidache a fost una dintre importantele personalități ale muzicii culte europene și internaționale din a doua jumătate a...

Sergiu Celibidache (1912-1996)
Enciclopedia RRI duminică, 26 octombrie 2025

Vilegiatura la malul mării și patrimoniul său arhitectural – Istoria Băilor de Mare și a Cazinourilor din Constanța și Mamaia

Redeschiderea Cazinoului din Constanța, care a avut loc în luna mai a acestui an, după un amplu proces de restaurare, a marcat un moment de...

Vilegiatura la malul mării și patrimoniul său arhitectural – Istoria Băilor de Mare și a Cazinourilor din Constanța și Mamaia
Enciclopedia RRI duminică, 19 octombrie 2025

N. Iorga în amintirile contemporanilor săi

Unii oameni lasă în urma lor amintiri puternice datorită personalităților lor pregnante. O asemenea personalitate a fost istoricul Nicolae...

N. Iorga în amintirile contemporanilor săi

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company