Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Închisoarea de la Aiud

Faima tristă a orașului Aiud, cu o populație de aproximativ 22.000 de oameni, este dată de închisoarea de acolo.

Pro Memoria
Pro Memoria

, 24.02.2025, 16:00

Faima tristă a orașului Aiud, cu o populație de aproximativ 22.000 de oameni, este dată de închisoarea de acolo. Unul dintre marile centre de detenție politică din anii regimului comunist, ce s-a întâmplat la Aiud a fost adus la cunoștința românilor după 1989. După 35 de ani, o istorie a penitenciarului de la Aiud, scrisă de istoricul Dragoș Ursu de la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, este o apariție editorială de salutat.

”Opoziția societății românești față de comunism, față de regimul comunist care se instaura după al doilea război mondial, a fost una, întâi de toate, de natură politică. Asta pentru că societatea românească, partidele politice, ceea ce numim generic societatea civilă, românii în ansamblu, vedeau în comunism un dușman care atenta la însăși existența democrației române și a statului român. Era un regim impus de ocupantul sovietic, cu un regim ilegitim și criminal. Deci, întâi de toate, opoziția față de regimul comunist a fost una de natură politică și asta i-a adus pe opozanții regimului în închisori, în vizorul Securității și al represiunii comuniste și astfel au ajuns la Aiud. Reeducarea este o formă a confruntării politice dintre regim și deținuți pentru că regimul se raportează la deținuți nu doar ca la personae private de libertate aflate într-o detenție administrativă, ci ca niște dușmani ai poporului. Ei trebuia reprimați în continuare în detenție, supuși unui regim de dezumanizare printr-un proces de reeducare politică, restructurare politică și reeducare psihologică.”

Populația carcerală a închisorii Aiud a fost diversă, dar ea a fost cunoscută ca închisoare a legionarilor. Dragoș Ursu. ”Cantitativ, Aiudul este închisoarea poate cea mai spațioasă, dacă discutăm în planul capacității de deținere. Până la 3600 spre 4000 de oameni puteau intra la un moment dat, iar de-a lungul detenției comuniste prin Aiud au trecut undeva pe la aproximativ 14.000 de deținuți. Iar în planul, să zicem, calitativ, întâi de toate, în 1948, când se face o categorisire, o împărțire a închisorilor, Aiudului îi sunt rezervați deținuții pe care îi numim intelectuali, mai bine zis de profesiune intelectuală: funcționari, oameni cu profesii liberale și intelectuali, alături de ceea ce numim generic condamnați după al doilea război mondial. Iar în plan politic, să zicem așa, al pedigriului politic da, Aiudul e cunoscut drept <închisoare a legionarilor>, a celor cu trecut politic legionar, dar asta se întâmplă îndeosebi în timpul reeducării. De-a lungul detenției nu a fost exact așa, ei au format o majoritate mai degrabă relativă. În Aiud au fost închiși, evident, și membri din celelalte formațiuni politice, liberali, țărăniști, ofițeri din fosta Armată regală, țărani care s-au opus colectivizării, membri sau cei care au luptat în munți în rezistența armată.”

Alături de Pitești, Gherla și Canal, și la Aiud a avut loc așa-numita reeducare, una dintre formele extreme ale brutalității cu care a fost tratată ființa umană de un regim care se pretindea drept cel mai mare iubitor de oameni. Dragoș Ursu a observat însă și diferențe între tipurile de reeducare.

”Putem vedea în oglindă Piteștiul, fenomenul reeducării de la Pitești, care se extinde apoi la Gherla și Canal, fenomenul reeducării violente prin excelență al violenței extreme. În schimb, la Aiud vorbim de reeducarea târzie după cel de-al doilea val represiv, valul represiv declanșat după revoluția din Ungaria, în care regimul folosește mai degrabă mijloace și instrumente ce țin de reeducarea psihologică, de războiul psihologic, de reeducarea culturală. Astfel, nu utilizează în mod direct și deschis violența, tortura și din motive foarte practice: deținuții care au ajuns subiecții reeducării erau oameni care veneau după 10, unii 15 ani de detenție, erau epuizați fizic, psihic, moral. Astfel că orice formă minimă de tortură, de violență fizică i-ar fi eliminat, ar fi sucombat în reeducare și astfel procesul nu și-ar mai fi atins scopul. Și asta diferențiază în mod decisiv Aiudul. Dacă Piteștiul a fost o reducare violentă, Aiudul e o reeducare mai degrabă în registrul psihologic, ideologic, cultural cu care regimul încearcă să îi atragă pe deținuți de partea lui, mai bine zis să-i facă să își demaște propriul trecut politic. În felul acesta ei se compromiteau moral în fața lor personal și în fața colegilor de detenție, pentru ca, în vederea eliberării, să nu se mai poată reactiva politic, să nu mai poată relua activitatea politică.”

Care este moștenirea Aiudului în memoria colectivă? Dragoș Ursu. ”Reeducarea de la Pitești, prin violența extremă, de o brutalitate și de un instrumentar al bestialității care depășește uneori imaginația noastră, a absolvit victimele. Pentru că, în fața violenței extreme, natura umană cedează în cea mai mare parte. Și atunci, și la nivelul memoralisticii, al depozițiilor memoriale ale celor care au supraviețuit, cei care folosesc acest cuvânt, cumva nedrept din partea noastră a celor de astăzi, , sunt absolviți moral tocmai pentru că violența extremă cauționează acest lucru. În schimb, la Aiud, tocmai pentru că reeducarea a fost mai degrabă psihologică asta a spart unitatea memoriei. Și vedem cum memorialiștii, supraviețuitorii, polemizează, transmit sentimentul de culpă al celor care cumva au trecut de partea regimului. Aceasta plasează într-un registru diferit reeducarea de la Aiud. Și, cumva, din punctul acesta de vedere, putem spune că regimul a reușit să semene semințele neîncrederii și ale tensiunii între deținuți, atunci în reeducare și apoi la nivelul memoralisticii, în cei care au supraviețuit și au scris rândurile. Ceea ce la Pitești nu este cazul pentru că acolo memoria e mult mai unitară și deținuții se înțeleg unii pe alții pentru că au trecut printr-o violență extremă. În schimb, Aiudul e cumva diferit.”

Închisoarea de la Aiud are acum o monografie care readuce în prezent un timp și loc ale inumanului în care regimul comunist a excelat.

RadioRomaniaInternational · Promemoria – 24.02.2025
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 23 iunie 2025

Tipărituri românești pentru Levant

Între secolele al XVI-lea și al XIX-lea, Țările Române au fost parte a lumii culturale orientale dominate de Imperiul otoman. Aflate la...

Tipărituri românești pentru Levant
Pro Memoria
Pro Memoria luni, 16 iunie 2025

Bătălia de la Stalingrad

În istoria marilor încleștări armate există câte o bătălie memorabilă fie prin numărul foarte mare de pierderi de vieți omenești, fie...

Bătălia de la Stalingrad
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 09 iunie 2025

Evrei și majoritari în Banatul românesc

Aflată între fluviul Dunărea, râurile Mureș și Tisa și Munții Carpați, provincia istorică Banat apare în istorie în secolul X. La...

Evrei și majoritari în Banatul românesc
Foto: ExplorerBob / pixabay.com
Pro Memoria luni, 02 iunie 2025

Diplomația română la antipozi

În limba română există expresia ”peste mări și țări” pentru a spune despre un loc că este foarte departe. Australia și Noua Zeelandă...

Diplomația română la antipozi
Pro Memoria luni, 26 mai 2025

Eugen Cristescu (1895-1950)

Unul dintre oamenii de bază ai regimului mareșalului Ion Antonescu a fost Eugen Cristescu, sucesor al temutului Mihail Moruzov în funcția de...

Eugen Cristescu (1895-1950)
Pro Memoria luni, 19 mai 2025

35 de ani de la primele alegeri postdecembriste

Alegerile parlamentare și prezidențiale de pe 20 mai 1990 au fost primele alegeri libere de după căderea regimului comunist din România de pe 22...

35 de ani de la primele alegeri postdecembriste
Pro Memoria luni, 12 mai 2025

Reprezentări ale conciliilor ecumenice

În 2025 se împlinesc 1700 de ani de la primul conciliu ecumenic de la Niceea din 325 când episcopii creștini se întâlneau să dezbată tezele...

Reprezentări ale conciliilor ecumenice
Pro Memoria luni, 05 mai 2025

Radio România liberă

În istoria posturilor de radio în limba română, Radio România Liberă este un nume mai puțin cunoscut. ”Radio România Liberă” a fost de...

Radio România liberă

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company