Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Ocuparea României în primul război mondial în cărțile poștale

Funcția principală a propagandei este aceea de a-și mobiliza proprii cetățeni în vremuri grele pentru un stat și pentru populația sa.

Ocuparea României în primul război mondial în cărțile poștale
Ocuparea României în primul război mondial în cărțile poștale

, 02.11.2020, 13:27

Funcția
principală a propagandei este aceea de a-și mobiliza proprii cetățeni în
vremuri grele pentru un stat și pentru populația sa. Pentru că funcționarea
propagandei este legată de aparatul unui stat. Despre propagandă s-a scris
enorm, despre propaganda de război și mai mult. Unul dintre elementele de care
propaganda abuzează și fără de care n-ar putea exista este imaginea. Orice tip de
propagandă se folosește de imagine pentru a-și glorifica realizările dar și
pentru a diminua forța adversarului ori chiar a-l ridiculiza.


În
primul război mondial, propaganda prin imagine a funcționat la cote înalte.
România a intrat în Marele Război în august 1916 de partea alianței
franco-anglo-ruse în urma promisiunilor teritoriale după doi ani de
neutralitate. Însă în decembrie 1916, partea sa de sud sau provinciile
Muntenia, Oltenia și Dobrogea împreună cu capitala București era ocupată de
armatele germană, austro-ungară, bulgară și turcă după patru luni de lupte
violente în care 300.000 de militari români și-au găsit sfârșitul. Refugiate în
est în Moldova, autoritățile române împreună cu sprijinul misiunii militare
franceze și al armatei ruse pregăteau victorioasa campanie din 1917 prin
bătăliile de la Mărăști, Mărășești și Oituz.


Ocupată
în sud, România a fost nevoită să suporte un drastic regim economic de
rechiziții și restricții și propaganda învingătoare se folosea din plin de
situație pentrua prezenta realitățile
românești. În spatele realităților să exista însă și o viață cotidiană care se
reluase sub ocupație și ea era surprinsă de camerele de fotografiat. Mihail
Macri este colecționar, cartofil și prin mâinile sale au trecut zeci de mii de
cărți poștale, unele dintre ele din România anilor 1916-1918.

Au apărut cărți poștale ale
armatelor de ocupație. De exemplu, era renumita poștă bulgară în România. Când
au ajuns bulgarii în București și au găsit niște cărți poștale pe care pe care
au pus niște timbrișoare ale lor. Au format un fel de întreguri
pseudofilatelice dar care acum sunt colecționabile după atâta timp. După care,
atunci când a trecut armata germană, fiecare regiment sau batalion sigur avea
un fotograf pentru soldații proprii ca să scrie acasă pentru că aveau voie s-o
facă. Soldații germani nu aveau cărți poștale și atunci se fotografiau, de
exemplu, cu o țărancă din Titu și trimiteau poza acasă, dacă nu erau
căsătoriți. Dacă erau căsătoriți nu se fotografiau cu acea țărancă, evident.


În
1916, România era o țară care ieșise din sfera de influență otomană începând cu
mai mult de un secol în urmă. În timpul regelui Carol I de
Hohenzollern-Sigmaringen, România reușise performanțe economie notabile precum
construirea unei rețele de căi ferate care acoperea întregul teritoriu național,
o industrie petrolieră de înaltă calitate și își construise capitala București
și alte orașe importante precum Iași, Craiova, Ploiești la care se adăugau
orașele-port la Dunăre și portul Constanța de la Marea Neagră. Majoritatea
populației rămăsese rurală și dependentă de agricultură, cu un grad ridicat de
sărăcie, iar propaganda nu a ezitat să surprindă în special aceste realități
românești, așa cum afirmă Mihail Macri:

S-au făcut cărți poștale de propagandă de către germani în România, au
fost cele mai urâte cărți poștale despre români care au existat vreodată.
Germanii n-au descoperit nicio clădire, nici măcar una în București, în afara
unei crâșme din Colentina, Colentina nefiind în București pe vremea aceea, al
cărei acoperiș înclinat era ținut nu de un stîlp ci de un băț, iar pe prispă
erau câteva mese. Pe mijlocul străzii, până să se ajungă la crâșmă, era un porc
într-o baltă. Germanii trebuia să fotografieze condițiile în care ne ocupaseră
pe noi. În fotografiile și cărțile poștale facute de germani nu existau o
femeie frumoasă și elegantă, o șaretă, un teatru național, o clădire a
palatului regal, nimic.


Dar
propaganda germană a surprins, voit sau nu, și părți de realitate cotidiană
românească obișnuită.

Mihail Macri:
Singurele lucruri frumoase pe care le-au fotografiat au fost târgurile,
două sau trei, fiind gros-plan cum nu se făceau în România era frumos pentru că
se vedeau tot felul de vânzători de aproape din epoca respectivă, inclusiv cei
care prestau diverse munci acasă. Aveau instrumentele muncii lor în mâini
pentru a fi recunoscuți de cei care aveau nevoie de serviciile lor.

Cărțile
noaste poștale au fost și ele de propagandă, antibulgărești, au fost cele mai
frumoase cărți poștale de propagandă. Bineînțeles că a existat și reversul
medaliei, cele mai frumoase cărți bulgărești au fost cele de propagandă,
antiromânești. Regele Carol avea o figură impecabilă de șoricel, cu urechi mai
mari decât un șoricel, adică semăna ușor cu un măgar.

Va să nu mai spun cum
arăta renumitul țar Ferdinand în cărțile poștale românești, cu un nas imens, de
obicei cu un șut în partea dorsală. Nu mai era nevoie de text, mesajul era
evident. Urmările războiului au existat în cărțile poștale, mai puțin la noi
decât în Franța de exemplu, multe cărți poștale arătau ce însemnase războiul.


România
anilor 1916-1918 văzută prin ochii propagandei germane apărea ca un teritoriu
subdezvoltat și un ținut al sălbăticiei. Ceea ce era o simplificare grosolană,
așa cum face propaganda întotdeauna, indiferent de locurile unde se manifestă.

Planul Z
Pro Memoria luni, 27 mai 2024

Planul Z

Ocupate după 1945 și fiindu-le impuse regimuri ale partidelor comuniste, țările Europei Centrale și de Est, practic, nu aveau strategii de...

Planul Z
Dezertări din armata română în primul război mondial
Pro Memoria luni, 20 mai 2024

Dezertări din armata română în primul război mondial

Aflat în stare de război, concentrat într-o formă instituțională strictă așa cum este armata, militarul este supus unor mari presiuni. Este...

Dezertări din armata română în primul război mondial
Radio NOREA
Pro Memoria luni, 13 mai 2024

Radio NOREA

Între 1945 și 1990, limba română prin radio nu se auzea doar din București, ci și din străinătate. Stațiile radio care o utilizau cel mai...

Radio NOREA
Teatrul radiofonic pentru copii
Pro Memoria luni, 06 mai 2024

Teatrul radiofonic pentru copii

  Radioul și-a făcut din educarea și culturalizarea tuturor o misiune prioritară. Copiii sunt un public generos, iar emisiunile pentru ei au...

Teatrul radiofonic pentru copii
Pro Memoria luni, 29 aprilie 2024

Institutul de Documentare Tehnică al României

Instituțiile sunt, în general, percepute ca spații reci, depersonalizate, în care o autoritate își impune ordinea și voința asupra...

Institutul de Documentare Tehnică al României
Pro Memoria luni, 22 aprilie 2024

Din istoria presei feminine în România

Drepturile și libertățile individului, enunțate începând cu secolul al 18-lea, au pus în centrul lor promovarea egalității, dincolo de orice...

Din istoria presei feminine în România
Pro Memoria luni, 15 aprilie 2024

Umorul românesc de dinainte de 1989

Regimurile politice dictatoriale, autoritare și iliberale nu agreează umorul deoarece acesta este o manifestare a libertății personale a...

Umorul românesc de dinainte de 1989
Pro Memoria luni, 08 aprilie 2024

Cămilele în spațiul românesc

Arheozoologia este disciplina care studiază relațiile omului istoric cu lumea animală, și anume domesticirea, alimentația umană, economia...

Cămilele în spațiul românesc

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company