„Bacșișul” pe nota de plata
De la 1 ianuarie 2023, o nouă lege reglementează impozitarea plăților informale oferite de clienți pentru diverse servicii.
Ștefan Baciu, 25.01.2023, 15:58
De la 1 ianuarie 2023, o nouă lege reglementează impozitarea plăților informale oferite de clienți pentru diverse servicii. Cea mai cunoscută plată de acest tip – celebrul bacșiș – este cea lăsată la restaurant. De acum încolo, statul oprește 10% din valoarea bacșișului care rămâne voluntar, dar apare pe nota de plată. Ca procedură, înainte de emiterea bonului fiscal, se va înmâna clientului o notă de plată, iar clientul decide valoarea bacșișului, fie sub formă de procent, fie în sumă fixă sau, dacă dorește, va opta să nu-l ofere. Înainte de intrarea în vigoare a legii, decizia oficializării bacșișului a stârnit discuții în opinia publică. Pe de o parte, clienții se temeau că vor fi cumva obligați să-l dea chiar dacă nu ar dori, iar pe de altă parte, prestatorii de servicii credeau că, în urma impozitării, vor rămâne în mână cu o sumă mai mică decât înainte.
Dar din punctul de vedere al patronilor din industria ospitalității, adoptarea acestei legi are doar urmări benefice pentru toată lume, după cum declară Dragoș Anastasiu, purtătorul de cuvânt al Alianței pentru Turism: Eu aș vrea să punctez doar faptul că bacșișul nu este obligatoriu. Bacșișul este o chestiune voluntară. A fost, este și va fi o acțiune a oricărui client care este mulțumit și dorește să onoreze serviciile pe care le-a primit. Dar ce a făcut legea asta? Prin ea, am trecut din zona de cutumă în zona de reglementare și ea a fost în special necesară, pentru că mai mult de 50% din clienții care merg astăzi în restaurante și hoteluri plătesc cu cardul și mai mult de 50% din acești 50% doresc să lase bacșiș pe card. Or, până în momentul de față, dacă se întâmpla lucrul ăsta în mod transparent, lucrurile erau foarte complicate și la angajații noștri le ajungeau mai puțin de 40% în buzunar. Astăzi ajung 90% în buzunar. Iată cum, de exemplu, angajații noștri o să aibă un câștig.
Plecând de la această realitate tristă – a unor patroni care opreau o parte din bacșișul angajaților – Ioan Biriș, patron de restaurante și preşedintele Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România, salută transparentizarea adusă de fiscalizarea plăților până acum informale. Ioan Biriș: Principalul câștigător al acestei legi este cel care lucrează în industrie, pentru că el este beneficiarul unui venit care exista și până acum. Dar, din ipocrizia cu care ne-am obișnuit, el întotdeauna era trecut sub preș. Iar noi, în momentul de față, am transparentizat toată această relație dintre noi și angajații noștri. Foarte mult timp industria noastră a fost criticată pentru salariile foarte mici pe care le oferă. În realitate, venitul lucrătorilor din industria noastră, pe lângă salariu, în mare parte este asigurat de acest bacșiș. Toată lumea știa deja asta. Nefiind o chestie legală, nu aveai cum s-o promovezi, nu aveai cum să o cuantifici. În momentul de față lucrurile au intrat în normalitate. În momentul în care un tânăr își dorește să se îndrepte către o carieră în această industrie, are posibilitatea să-și cuantifice foarte clar veniturile reale pe care el le va avea. Aceste venituri probabil că vor face ca numărul de tineri care se vor îndrepta către această industrie să crească.
Din punct de vedere financiar, beneficiile au fost evidente la scurt timp după 1 ianuarie. În prima săptămână de la aplicarea legii, 50% din bacșiș a fost plătit cu cardul, deci printr-o modalitate foarte ușor de înregistrat și impozitat. De asemenea, beneficii par să aibă de-acum încolo și cei care oferă cazare, nu doar restaurantele. Printre plățile înregistrate de hoteluri, bacșisul ocupă doar între 3% și 5% din total din mai multe considerente: se fac mai multe plăți cu cardul și firmele care-și cazau angajații la hotel erau în imposiblitatea legală de a lăsa bacșiș. Dar recent, prin această lege, lucrurile s-au schimbat, după cum aflăm de la Călin Ile, preşedinte Federaţia Industriei Hoteliere din România.
Această lege, prin forma ei, prin deductibilitatea fiscală, îi lasă pe patronii de firme sau pe decidenții din companii să poată susține activitatea din unitățile pe care le frecventează. La noi sunt foarte mulți clienți din sfera aceasta a companiilor care vin în teambuilding-uri sau care au delegați de business. Drept urmare, în industria hotelieră e clar că suma care va fi alocată ca bacșiș pentru salariații din domeniul nostrum va fi mult mai mare. Un alt lucru important pe care noi îl așteptăm: creșterea calității serviciilor, adică o legătură mai strânsă între prestația acelui om care așteaptă un bacșiș pentru pentru munca lui și serviciile pe care le prestează. Bacșișul este opțional, va fi dat numai în măsura în care acel beneficiar al serviciului va fi mulțumit de serviciu. Nu credeți că această corelație va duce la creșterea calității serviciilor, lucru pe care-l așteptăm cu toții de atâta timp, adică creșterea serviciilor din turismul românesc? În calitate de client, vom fi în măsură să îi premiem pe cei care prestează bine. Iar prestatorul de servicii va zice hai să-mi fac bine treaba” pentru că ea va fi legată direct de venitul net.”
În plus, oficializarea plăților care până acum erau informale va reduce elanul celor dispuși să-și însușească incorrect anumiți bani. Călin Ile: Doream să fac referire la teama pe care unii angajați din turism au vehiculat-o cel mai des în spațiul public: că vor fi proprietari de unități care nu vor aloca bacșișul angajaților. Menționez că acest lucru este ilegal și cred că ar trebui să dăm un semnal către cei angajați care vor fi nedreptățiți că au toate motivele să reclame dacă acest lucru se întâmplă și pot să reclame chiar la autoritatea fiscală din unitatea administrativ teritorială unde activează. Nu putem lăsa ca această lege să fie prejudiciată de anumiți patroni care nu vor respecta legea. Dar marea majoritate vor încerca să respecte legea și să distribuie tot bacșișul, așa cum prevede legea și cum am insistat.”
Aceasta este una dintre marile speranțe ale patronilor din industria ospitalității dornici să atragă cât mai multă forță de muncă într-un domeniu care duce o lipsă acută în această privință.