Primul ajutor psihologic: reacția imediată care poate schimba traiectoria unei crize personale
Crucea Roșie Română anunță dezvoltarea unei rețele naționale de sprijin emoțional destinat persoanelor aflate în situații de criză.

Iulia Hau, 18.06.2025, 17:36
Primul ajutor psihologic reprezintă o intervenție punctuală, un set de acțiuni simple, dar esențiale, oferit persoanelor aflate în situații de criză emoțională. Are ca scop prevenirea și ameliorarea suferinței umane printr-un răspuns empatic și imediat oferit celor afectați de traume, dezastre sau conflicte. Pe parcursul ultimilor trei ani, Crucea Roșie Română a construit o rețea de peste 1900 de persoane instruite să ofere sprijin emoțional imediat în cazuri de urgență.
Alina Gârleanu, managerul programului de suport psiho-social și sănătate mintală al Crucii Roșii, explică ce este, propriu-zis, primul ajutor psihologic și de la ce a pornit acest program în România.
«Este vorba de răspunsul la conflictul din Ucraina, iar Comisia Europeană și statele vecine au fost invitate prin societății naționale de Cruce Roșie să aducă un răspuns în sprijinul persoanelor care treceau în număr masiv. Știți că erau valuri enorme, de zeci de mii de persoane zilnic care treceau granița …. Și unul dintre răspunsurile dorite pe experiența societăților naționale de Cruce Roșie a fost acesta: de a oferi sprijin emoțional. El, tehnic, se numește prim-ajutor psihologic și este acest prim contact pe care-l ai cu o persoană care se află într-o situație dificilă. Așa a pornit proiectul în 2022, deja în iunie a început, însă a fost nevoie, cel puțin pentru noi, pentru Crucea Roșie Română, de câțiva ani în care să ne și dezvoltăm capacitatea și acum, în prezent, trăgând linia, în toate județele țării sau la nivel național, avem peste 1900 de persoane care sunt instruite să acorde acest sprijin emoțional, acest prim-ajutor psihologic. Dar a fost un drum lung, ca să zic așa. Și de asemenea, 80.000 de persoane, mă refer aici la refugiați ucraineni, care au fost sprijiniți punctual pentru primul ajutor psihologic».
Primul ajutor psihologic este destinat persoanelor aflate în situații de criză, fie de criză externă, macro – cum ar fi cea generată de un dezastru natural sau un conflict armat care generează un val de refugiați aflați în dificultate – sau o situație personală, cum ar fi pierderea cuiva drag. Reprezentanta Crucii Roșii explică că acest tip de intervenție înseamnă să fii acolo, prezent pentru persoana aflată în dificultate, ascultând empatic și făcând-o să se simtă în siguranță.
«Este primul contact cu persoana, o ajutăm să își recapete calmul, să vedem care sunt nevoile ei imediate, care sunt preocupările ei și de ce are nevoie în momentul respectiv. Poate să fie și ceva concret: o sticlă de apă, o pătură, informații. Și informațiile sunt parte din primul ajutor psihologic. Pentru că sunt trei principii în primul ajutor psihologic: se numește privește, adică te uiți cine are nevoie, de ce anume are nevoie, înainte să intri în contact cu persoana. A doua zonă este zona de ascultă, în care te apropii de persoană, te prezinți, vezi care sunt dificultățile și preocupările ei de moment. Și apoi, în partea treia, dincolo de ce ajutor poți să acorzi tu pe loc, este și zona de corelează, sau a da mai departe, a pune în legătură cu alte instituții, organizații, servicii de urgență, servicii care acordă lucrurile de care persoana are nevoie. Deci este ceva foarte punctual, foarte țintit și care acoperă majoritatea lucrurilor care se confruntă o persoană, o familie, în situația respectivă».
Persoanele sunt instruite în a oferi ajutor pe parcursul a trei module. Cel de-al doilea modul include o serie de exerciții practice și scenarii concrete exersate pe parcursul a opt ore, spune interlocutoarea, care explică scopul modulului trei:
… «În modulul trei, facem aceasta pentru a sprijini copiii. Pentru că este nevoie de o altă abordare în cazul copiilor față de adulți sau în general. Și se abordează în contextul prezenței sau absenței unui părinte sau unui reprezentant legal. Pentru că pot fi și copii aflați în situații de criză sau au fost copiii neînsoțiți care au trecut granița. De exemplu, pot fi copiii separați, în cazul unui accident sau în cazul unui dezastru, de părinții lor. Și vă dați seama că sunt acolo niște aspecte foarte specifice de abordat».
Din cele 1900 de persoane instruite să ofere acest ajutor, 1200 sunt voluntari, iar 700 profesioniști, adică profesori, cadre medicale din diverse servicii și asistenți sociali. Aceștia reprezintă persoane din cadrul comunităților deservite de Crucea Roșie, ceea ce face ca instruirea și experiența câștigată pe parcursul ultimilor ani să reprezinte un beneficiu pentru comunități. Principalii beneficiari ai acestui program au fost până acum refugiații ucraineni și victime ale conflictelor armate din Orientul Mijlociu (cum ar fi Gaza). Organizația se pregătește momentan de intervenție post-dezastru în caz de dezastre naturale, cum ar fi inundații sau cutremure majore.
Experta consideră că, deși mai redusă decât înainte, încă există stigmă și rezistență în a accesa servicii de suport emoțional și psihologic. Totuși, ajutorul oferit unei persoane în perioada imediată după declanșarea crizei, scade probabilitatea ca persoana respectivă să se confrunte cu alte probleme mai târziu.