Programul de autostrăzi

programul de autostrăzi "În 2017, nu vom vedea mai mult de 50 de km plus cei 18 km care urmau să fie daţi în folosinţă în 2016."

În România, anul 2016 s-a încheiat fără nicio inaugurare de tronson de autostradă, deşi fusese anunţată darea în folosinţă a 18 km. De altfel, în ţara noastră sunt în folosinţă doar circa 700 de km de autostradă, dar în ce fel? Tronsoanele de autostradă date circulaţiei publice alternează cu tronsoane de drumuri cu câte o singură bandă pe sens. Şi mai este un neajuns. Nicio autostradă nu traversează Carpaţii, fapt solicitat mai ales de investitorii de la Ford Craiova şi de la Dacia din Mioveni. Reţeaua de drumuri s-a îmbogăţit anul trecut doar cu câteva variante ocolitoare ale unor municipii şi cu 22 de km de autostradă reparată în urma unor alunecări de teren.

 

Directorul Asociaţiei Pro Infrastructura, Ionuţ Ciurea: În acest moment, dacă punem la socoteală şi cei 18 km, avem 220 de km de autostradă contractaţi, aflaţi în diverse stadii de execuţie. Nu toţi sunt sută la sută deblocaţi, însă marea parte sunt contracte deblocate. Bineînţeles, fiecare contract are specificul lui şi trebuie să faci un management foarte bun astfel încât să preîntâmpini problemele birocratice, nu să ajungă lucrarea la stadiul de muzeu, cum spunem noi. În 2016, practic acesta a fost unul dintre cele mai importante lucruri care s-au petrecut în infrastructura românească în materie de autostrăzi, mai precis deblocarea şantierelor. Cel mai important şantier deblocat este şantierul Autostrăzii A10 (n.a. – Pe traseul Sebeş – Turda, centru), în total sunt 70 de km, mai ales loturile 3 şi 4 au fost deblocate, aici s-a lucrat foarte mult fără autorizaţie de construire şi numai în luna mai sau iunie a apărut şi o ordonanţă, vestita ordonanţă 7, care a rezolvat o bună parte din problemele birocratice şi mai ales problemele generate de faptul că s-a lucrat pe multe şantiere fără autorizaţie de construire. Practic, s-a lucrat ilegal şi atunci această ordonanţă permite intrarea în legalitate a lucrărilor care s-au efectuat chiar din fonduri europene. S-au efectuat fără aceste autorizaţii.”

 

Dar ce se va întâmpla în 2017? Ionuţ Ciurea: „Din păcate, în 2017, nu vom vedea mai mult de 50 de km plus aceşti 18 km care urmau să fie daţi în folosinţă în 2016. Mai precis, vom avea 50 de km din trei loturi. Două loturi pe autostrada A 10, loturile 3 şi 4, Sebeş – Turda (centru), undeva pe la 28 de km, şi încă 22 de km pe lotul 3 Lugoj – Deva (de la vest spre centrul ţării), între localităţile Holdea şi Ilia. Şi dacă numărăm 28 şi cu 22 plus cei restanţi, 18 km, avem 68 de km în 2017.”

 

Patruzeci de km vor mai lipsi la vară între Sibiu şi punctul de frontieră Nădlac 2, pentru a spune că autostrada care leagă centrul ţării de graniţa de vest cu Ungaria este completă. Ionuţ Ciurea: „În vară, vom avea lipsă porţiunea dintre Margina şi localitatea Holdea. Este porţiunea vestită, unde trebuie construite tuneluri care să subtraverseze autostrada, pentru migraţia urşilor. Pe această porţiune, de cca. 15 km, nu avem proiectarea făcută în zona tunelurilor. Cel mai devreme, mai ales dacă vor fi probleme de ordin tehnic la acele tuneluri, în 2020 – 2021 va fi gata. De asemenea, nu vom avea lotul 4 de pe autostrada Lugoj – Deva, anume partea de autostradă dintre Ilia şi Deva sau Şoimuş, undeva pe la 25 de km. Deci, dacă adunăm 25 cu 15, undeva pe la 40 de km vom avea lipsă între Sibiu şi Nădlac.”

 

Noul ministru al transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat că nu doreşte să dea niciun termen pentru realizarea proiectelor actuale de autostrăzi şi nu vrea să promită finalizarea niciunui kilometru de autostradă. "Avem un program de guvernare, etapizat, care va fi pus în aplicare, şi rutier, şi feroviar, şi naval, şi de aviaţie. Nu vreau să mă grăbesc să dau un termen acum, pentru că trebuie revizuită şi legislaţia în domeniul achiziţiilor publice privind infrastructurile mari. Trebuie schimbat pentru că sunt proceduri foarte grele şi sunt multe lucruri care trebuie modificate în legislaţie", a susţinut ministrul transporturilor.

 

Întrebat de reporteri câţi kilometri de autostradă promite, în condiţiile în care anul trecut nu s-a inaugurat niciun kilometru, el a răspuns: "Nu promit niciun kilometru de autostradă. Sunt loturile avansate, le cunoaşteţi, şi Sebeş — Turda şi Lugoj — Deva, sunt loturi avansate şi lucrăm". În cadrul audierilor din comisiile de specialitate ale Senatului şi camerei deputaţilor, Răzvan Cuc a menţionat că Masteplanul de transport al României va intra la vot în Parlament în primul trimestru al acestui an, iar în ceea ce priveşte autostrada Piteşti — Sibiu (n.a. - care va traversa Carpaţii Meridionali), "trebuie finalizate studiile aferente" pentru a continua proiectul. O primă variantă a Masterplanului de transport a fost elaborată în urmă cu aproape doi ani. Documentul prevede, între altele, construcţia până în 2030 a aproape 6.800 de kilometri de drumuri, din care 1.512 vor fi autostrăzi şi 1.836 drumuri expres. Între marile proiecte planificate pentru perioada următoare sunt autostrăzile Piteşti - Sibiu, Comarnic - Braşov şi Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni.


www.rri.ro
Publicat: 2017-01-17 13:39:00
Vizualizari: 392
TiparesteTipareste