Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Palatul Operei Române din București

Înființată spre sfârșitul secolului al XIX-lea de către compozitorul și dirijorul George Stephănescu, prima trupă de operă din România (intitulată Companie lirică română) este considerată și nucleul teatrului liric din țara noastră.

logo RRI
logo RRI

, 31.03.2024, 11:00

Înființată spre sfârșitul secolului al XIX-lea de către compozitorul și dirijorul George Stephănescu, prima trupă de operă din România (intitulată Companie lirică română) este considerată și nucleul teatrului liric din țara noastră. Dar, de la fondarea sa până la începutul anilor 1950, opera română nu a avut un spațiu propriu, spectacolele jucându-se în clădirea altor teatre. Situația avea să se schimbe la începutul regimului comunist din considerente mai degrabă propagandistice: în 1953 Bucureștiul a fost gazda unui mare festival internațional al tineretului, motiv pentru care în capitală au apărut o serie de clădiri pentru a deservi toate evenimentele programate atunci. Printre aceste clădiri s-a numărat și actualul sediu al Operei Naționale Române, situate pe cheiul Dâmboviței, chiar lângă impozantul sediu al Facultății de Drept. Și, cu toate că, inițial, s-a dorit ca acest nou palat să respecte tipicul arhitectural al clădirilor sovietice – așa cum s-a întâmplat în cazul Casei Scânteii -, Opera Română nu amintește decât vag de acest stil. O lucrare recentă analizează în detaliu și etapele construirii, și aspectul palatului operei: „Istoria clădirii Operei Române din București”.

Autorul ei, directorul Bibliotecii Academiei, Nicolae Noica ne amintește. Opera fusese creată de un mare om de cultură, George Stephănescu. După aceea, ea a funcționat ani buni, până în 1952, fără local propriu, într-o clădire lângă parcul Cișmigiu, și apoi, multă vreme, în clădirea Teatrului Național de pe Calea Victoriei. Din păcate, Teatrul Național a fost bombardat. Cu surprindere am constatat din documente care datau din perioada 1948-1949 că cel care a avut prima inițiativă pentru a construi o clădire pentru operă a fost doctorul Petru Groza, care conducea Guvernul României. Şi atunci a oferit prin hotărâre de Guvern un teren unde astăzi este Teatrul Național din centru, de lângă universitate. A organizat un concurs și totuși nu s-a materializat nimic.

Dar prin anii 1950-51 s-a luat o hotărâre fermă și Institutul Proiect București, care se crease la vremea respectivă, a fost împuternicit să întocmească proiectul. Proiectul respectiv a fost coordonat și gândit de un mare arhitect: profesorul Octav Doicescu. Era un om din școala veche, care ne reprezentase și la niște expoziții internaționale între cele două războaie mondiale, alături de marii noștri arhitect Petre Antonescu și G.M. Cantacuzino. Sigur că în primul rând s-a pus problema locului unde să se înalțe clădirea și a fost ales pe chei exact terenul unde este astăzi clădirea Operei. Acolo era un stadion recunoscut la vremea respectivă. A fost întocmit proiectul, așa cum am spus, de arhitectul Octav Doicescu și lucrările au început prin anii 1951.

Ce stil arhitectural a fost ales și cum? Ne răspunde tot academicianul Nicolae Noica.
S-a spus de multe ori că are aspectul acesta al clădirilor rusești sau sovietice. Totuși, Octav Doicescu nu a făcut așa ceva, dar pentru a trece de verificările care s-au făcut, planșele originale erau semnate spre confirmare a soluțiilor de un consilier rus. Dar și arhitecții ruși care veniseră aici aveau o considerație deosebită și față de Octav Doicescu, și față de Macovei, și au admis o serie întreagă de elemente în așa fel încât clădirea sa fie monumentală și să ofere o imagine așa cum se pretindea Dar eu spun că stilul este un stil românesc, având o serie întreagă de elemente care au fost împrumutate, dar în niciun caz nu este adevărat ceea ce s-a afirmat că este o clădire după tipicul celor din Moscova acelor vremuri.

Pentru construirea palatului Operei Române, Octav Doicescu a făcut echipă cu arhitectul Pompiliu Macovei – coordonator al șantierului – și cu inginerul constructor de origine armeană Aznavurian. Construcția s-a încheiat în 1953, iar inaugurarea oficială a avut loc în ianuarie 1954 cu spectacolul Dama de pică de Ceaikovski. Fațada clădirii, modificată față de ideea inițială a arhitectului, are un portic cu trei arcade monumentale sprijinite de coloane pe ale căror capiteluri se află statuile a patru muze. De asemenea, există trei uși de acces, care permit intrarea în holul fastuos înălțat pe două nivele. Tot fațada este împodobită cu basoreliefuri realizate de sculptorii Zoe Băicoianu, Boris Caragea și Ion Vlad.

Despre ornamentația din interior, ne vorbește tot Nicolae Noica. În interior există foaierul, care este splendid și undeva în stânga, după ce urci scările, este salonul galben: o frumusețe cu o serie întreagă de ornamentații făcute atunci, în anul 1953, și păstrate astăzi în niște condiții extraordinare. În sala de spectacol sunt lojile împărțite cu niște stâlpișori pentru compartimentare. Sigur, și aici au fost o serie întreagă de discuții. Dacă acești stâlpișori nu deranjează din punct de vedere arhitectural, ei erau impuși din punct de vedere al rezistenței. În plus, plafonul este splendid din lemn lucrat și, ceea ce este impresionat, se păstrează candelabrul de atunci cu 100 de becuri. De asemenea, s-a făcut aici, la vremea respectivă, o instalație de încălzire și o instalație de aerisire, în așa fel încât să asigure climatul corespunzător. Din păcate, anii au trecut și instalația asta nu mai funcționează foarte bine. Am vorbit și cu doamna ministru a culturii să dea un sprijin financiar, în așa fel încât să se ridice această lucrare la nivelul exigențelor corecte și moderne de astăzi, pentru că avem această obligație ca, după 70 de ani, să păstrăm această clădire.

De altfel, de la bun început, Palatul Operei Române a fost conceput ca să fie rezistent, cutremurele din 1977 și 1986 nelăsând nicio fisură în zidurile clădirii.

RadioRomaniaInternational · Enciclopedia RRI 31.03.2024
Sarmisegetuza
Enciclopedia RRI duminică, 29 iunie 2025

Sarmizegetusa

Sarmizegetusa reprezintă un simbol esențial al identității și continuității istorice a poporului român, fiind denumirea comună pentru două...

Sarmizegetusa
Arheologia în România
Enciclopedia RRI duminică, 22 iunie 2025

Arheologia în România

Arheologia este știința care studiază trecutul uman prin recuperarea și analiza culturii materiale și a datelor de mediu descoperite, cum ar fi...

Arheologia în România
Ioan Bianu (1856-1935)
Enciclopedia RRI duminică, 15 iunie 2025

Ioan Bianu (1856-1935)

Instituțiile culturale ale statului modern român au mers în continuitatea a ceea ce existase, dar altele noi s-au înființat de la zero, din...

Ioan Bianu (1856-1935)
Timişoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023 (foto: RRI)
Enciclopedia RRI duminică, 08 iunie 2025

Timișoara, un oraș artistic

Timișoara (oraș din Vestul României, în apropierea frontierelor cu Ungaria și Serbia, pe malul râului Bega) este unul dintre marile centre ale...

Timișoara, un oraș artistic
Enciclopedia RRI duminică, 01 iunie 2025

Hillel Manoach (1797-1864)

Comunitatea sefardă din Bucureștiul multicultural l-a dat pe Hillel Manoach, influent om de afaceri din prima jumătate a secolului al 19-lea....

Hillel Manoach (1797-1864)
Enciclopedia RRI duminică, 25 mai 2025

Ziua Regelui

„Ziua Regelui” sau „Ziua Regalității” a fost Ziua națională a României între anii 1866-1916 și 1918-1947. Era sărbătorită la 10...

Ziua Regelui
Enciclopedia RRI duminică, 18 mai 2025

Artistul Dieudonné Auguste Lancelot în spațiul românesc

Unul dintre străinii care au vizitat Principatul Munteniei, cu puțin timp după unirea din 1859 și cu puțin timp înainte de a se numi România,...

Artistul Dieudonné Auguste Lancelot în spațiul românesc
Enciclopedia RRI duminică, 11 mai 2025

Grupul Prolog

În anul 1985, în plin comunism, când exprimarea artistică autentică era tot mai greu de susținut în spațiul public, cinci pictori români...

Grupul Prolog

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company