Scurtmetrajul "Cadoul de Crăciun", în regia lui Bogdan Mureșanu, a primit recent Marele Premiu al Festivalului Internațional de Surtmetraje de la Clermont-Ferrand.
Scurtmetrajul "Cadoul de Crăciun", în regia lui Bogdan Mureșanu, a primit recent Marele Premiu al Festivalului Internațional de Surtmetraje de la Clermont-Ferrand. De când şi-a început parcursul festivalier, filmul lui Bogdan Mureşanu a fost distins cu numeroase premii internaţionale, printre care premiul Zilelor Filmului Românesc la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, Marele premiu al competiţiei de scurtmetraje a Festivalului de Film de la Cottbus şi o menţiune specială la Festivalul de la Montpellier. Acțiunea filmului se petrece în seara de 20 decembrie 1989, şi povestea pornește de la scrisoarea unui băiat către Moș Gerilă în care copilul dezvăluie ce își doresc părinții lui de Sărbători. Tatăl află îngrozit că în scrisoarea trimisă prin poştă, cel mic i-a dezvăluit dorinţa de a-l vedea mort pe Ceauşescu.
Am vorbit cu Bogdan Mureşanu despre film ca discurs, despre speranţa care îi vine de la reactivarea societăţii civile, despre datoria de a vorbi despre nişte momente istorice la care ai fost martor. Mai ales că un alt scurtmetraj regizat de Bogdan Mureșanu şi multipremiat, "Tuns, ras şi frezat", spune o poveste care se petrece în România anilor 90, la puțin timp după Revoluție, când un frizer își recunoaște fostul torționar într-un client. Bogdan Mureşanu: "Am trăit nişte vremuri foarte tulburi. Ca să fac referire la mine, am prins două revoluţii, Revoluţia din 1989, dar şi revoluţia digitală, mi s-a părut foarte straniu atunci să constat că totul se mută în online. Evident că şi aceste evenimente, şi altele mi-au marcat biografia. De pildă, perioada aceea de tranziţie, începutul anilor 90, când nu mai existau aproape deloc reguli şi totul era patronat de cei care conduseseră ţara şi în regimul comunist, de "foştii". Pentru mine, vremurile acelea au fost bulversante, era dificil dacă încercai să înţelegi ceva. Mi s-a părut că a fost măturată orice ordine a lucrurilor, iar această ordine s-a aşezat mult mai târziu şi sub presiunea unor instituţii occidentale. Pentru că instituţiile noastre, pe atunci, au fost vidate de orice conţinut şi asta rămâne valabil şi acum. De pildă, acest premiu pe care l-am obţinut recent cu filmul la Clermont- Ferrand. Este foarte important mai ales pentru că este validat de o instituţie serioasă de afară. Şi la TIFF (Festivalul Internaţional de Film Transilvania), un festival foarte important, filmul a obţinut Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru scurtmetraj. Dar totuşi este mult mai important un discurs de validare din exterior. Pentru că noi nu mai avem încredere în valori, au fost distruse în perioada comunistă. Aşa că va trebui să mai treacă o vreme ca să reinstaurezi valorile şi să umpli de sens instituţiile care au scopul de a guverna."
Una dintre intenţiile lui Bogdan Mureşanu a fost să transforme Cadoul de Crăciun într-o comedie neagră: "Mi-am bătut foarte mult capul să văd cum pot realiza asta, cum pot, cu datele pe care le avea povestirea, să o transform într-o comedie neagră. Şi se pare că am reuşit. Pentru că am ajuns cu filmul ăsta în multe locuri din lume şi am observat că spectatorii, cu toate diferenţele culturale, sunt amuzaţi de film. Mai întâi am fost realmente surprins de faptul că oamenii aceia înţeleg nuanţele din dialog. Atunci când lucram la montaj mă temeam că spectatorii din alte ţări nu vor înţelege toate nuanţele şi aluziile din film. Mă gândeam că nu vor înţelege cine este Nea Nicu, cum îţi poate fi teamă de o vecină, cum se poate întâmpla să-ţi bănuieşti soţia, etc. Aveam temerea că filmul va rămâne într-un univers local sau că mesajul lui va ajunge doar la spectatorii din Est. Pot spune că am fost uimit când a început să fie selecţionat în festivaluri, aproape că nu-mi venea să cred că mesajul lui a fost perceput de membrii juriilor. Şi acest lucru m-a bucurat foarte mult. Şi m-a bucurat că ceea ce mie mi se părea local s-a dovedit a fi un limbaj universal, uşor de înţeles dacă este privit prin prisma raporturilor de putere, frică, paranoia. Ba chiar îmi aduc aminte că într-un festival cineva m-a apreciat că am lăsat deoparte istoria mare, arhicunoscută, şi că m-am concentrat doar la ce se petrecea într-un apartament. Şi chiar îndrăznesc să spun că din afară, istoria Revoluţiei este mai limpede decât o vedem noi de aici."
Andrei
Văncică, Ioana Flora și copilul Luca Toma fac parte din distribuţia filmului "Cadoul de Crăciun".
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved