Israelitul român
Istoria evreilor în Principatele Române în secolul al 19-lea a fost marcată de lupta pentru drepturi naționale și civile.
Steliu Lambru, 09.10.2022, 14:14
Istoria evreilor în Principatele Române în secolul al
19-lea a fost marcată de lupta pentru drepturi naționale și civile. Noul stat
roman format în 1859 prin unirea Moldovei cu Muntenia nu conferea cetățenia
română decât celor de religie creștină, deci și drepturile aferente care
decurgeau de aici. Constituția din 1866 formaliza aceasta în cel mai clar mod
cu putință, în celebrul articol 7: Însușirea de român se dobândește, se
conservă și se pierde potrivit regulilor statornicite prin legile civile. Numai
străinii de rituri creștine pot dobândi împământenirea. Însă legea avea și
excepții, cei care se puneau în serviciul României putând fi recompensați cu
acordarea cetățeniei. Așa a fost cazul multor evrei care au luptat în timpul
războiului pentru independența României din 1877-1878.
Însă
fruntașii comunităților evreiești din România au adus argumente puternice
pentru conferirea cetățeniei române pentru evreii pământeni, așa cum erau cei
născuți în România. Unul dintre cei mai activi a fost medicul și omul de
cultură Iuliu Barasch. Născut în 1815 la Brodî, în vestul Ucrainei de azi,
Imperiul austriac la acea dată, și mort în 1863 la București la 48 de ani,
Barasch s-a numit la naștere Iehuda ben Mordehai. A sosit în 1843, la 28 de
ani, în Muntenia la Călărași, oraș la Dunăre la 120 de kilometri sud-est de
București. În 1851 se mută în capitala Munteniei unde va lucra ca medic și va
fonda instituții de sănătate publică precum carantine, spitale și dispensare. Și-a
luat doctoratul în medicină la Berlin în 1841, a fost profesor de liceu și la
școlile superioare militară, de farmacie și de agricultură. S-a implicat activ
în toate aspectele vieții comunitare evreiești, ca orice intelectual al timpului
său. Mare promotor al științei, așa cum reiese și din opera sa, Barasch a fost
un agent important al modernizării mentalului colectiv evreiesc. Scrierile sale
includ, pe lângă textele de știință, și medicină, istorie, filosofie, igienă.
Firesc pentru cineva ca el, Barasch a
fost foarte activ în presa comunitară evreiască, dar și în cea de răspândire a
științei. Pentru cineva cu vocația înființării și a militantismului, apariția
primei publicații evreiești de limbă română a fost ceva natural. Iuliu Barasch
și francezul Armand Lévy, împreună cu Aaron Ascher și Isaac Leib Weinberg, au
făcut posibilă apariția Israelitului român, din care au apărut numai câteva
numere din cauza lipsei fondurilor. Istoricul Lya Benjamin, specializat în
istoria evreilor, este autoarea unui studiu despre Israelitul român în care a
observat ideile vremii.
Ziarul
este extrem de interesant pentru că se adresează și evreilor, și românilor. Și,
în același timp, este o tribună de luptă pentru emanciparea evreilor. Evreii
din România nu erau cetățeni și primul care începe lupta pentru încetățenirea
evreilor este Iuliu Barasch. El folosește, printre altele, și acest ziar în
această luptă. Primele memorii către domnitorul Țării Românești Barbu Știrbey le
adresează Barasch în 1856, când vine și o delegație străină în Principate din
partea Marilor Puteri pentru pregătirea conferinței din 1858 de la Paris. Acolo
urma să se discute problema unirii Principatelor. El voia ca, în prezența
acelor delegați străini care să intervină pentru emancipare, să prezinte
memoriul către domnitor și către străini. Acele memorii apar pentru prima dată
în Israelitul român.
Remarcabil
atât la Barasch, cât și la toți ceilalți evrei care luptau pentru emanciparea
politică și civică a evreilor a fost faptul că au fost perfect conectați la
ideile din jurul lor. Cea mai puternică a fost ideea unirii Principatelor
Române, primul mare proiect romantic al statului național român. Evreii
pământeni au susținut din plin unirea celor două, iar Barasch a fost vârf de
lance. Mobilizarea s-a făcut tot prin apelul la istorie la care s-a adăugat și
contribuția evreilor.
Lya Benjamin:
Subiectele erau variate. De exemplu, erau articole despre istorie, despre
istoria României și despre istoria comună româno-evreiască, prin care se arăta
de exemplu vechimea evreilor din spațiul românesc. În același timp, se arătau
aspecte din istoria României pentru ca evreii să cunoască cele mai importante
momente din istoria României. Așa, de exemplu, e un serial despre domnia lui
Mihai Viteazul. În afară de acestea, sunt bineînțeles și articole despre ce
reprezentau evreii, despre tradiția evreiască, despre specificul religiei
mozaice pentru ca cititorul roman să cunoască istoria și cultura evreiești. În
același timp, erau articole care exprimau dorința evreilor români pentru unirea
Principatelor și respectul față de români. De asemenea, era și condiționarea
din partea evreilor a respectului din partea românilor, și mărturisirea
devotamentului evreilor față de români și România.
Publicația
Israelitul român, prima serie, a apărut între lunile martie și septembrie 1857.
Însă prestația publicației nu va fi uitată. A doua generație a Israelitului
român avea să apară peste alți 11 ani. În 1868, răstimp în care România
trecuse prin numeroase și profunde transformări instituționale și societale,
săptămânalul Israelitul român reapare într-o lume schimbată, după moartea lui
Barasch.