De 11 ediţii se desfăşoară la Iaşi Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr.
De 11 ediţii se desfăşoară la Iaşi Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr. Organizat de Teatrul pentru Copii şi Tineret "Luceafărul", festivalul are o particularitate, aceea de a se adresa spectatorilor cu spirit tânăr, indiferent de vârsta pe care o au. Programul său, unul chiar îndrăzneţ, este astfel construit încât să atragă toate categoriile de public.
Oltiţa Cîntec, directorul artistic al Teatrului "Luceafărul" şi selecţionerul festivalului desfăşurat la începutul lui octombrie: "Identitatea festivalului nostru, care este o identitate unică în regiune, nu numai în ţară, exact asta este: publicul tânăr, înţeles nu ca vârstă biologică, dimpotrivă, ca vârstă culturală, ca deschidere către experienţe culturale neobişnuite, inedite, pe care nu le-a mai întâlnit până acum... Ne interesează acel public care a ştiut şi ştie cum să-şi conserve dimensiunea tinerească a personalităţii, care trebuie cultivată pe întreaga perioadă a vieţii, indiferent de anii pe care îi ai...".
Pentru un public tânăr, indiferent că este vorba de vârstă sau de spirit, este nevoie să vii cu propuneri noi, cu provocări. Anul acesta, tema festivalului a fost "Altfel". Oltiţa Cîntec: "În fiecare an gândim o altă "pălărie" sub care aşezăm evenimente de artele spectacolului, evenimente foarte diverse, pentru că programul festivalului începe în fiecare zi la 9 - 10 dimineaţa şi se încheie seara târziu... Dimineţile sunt ale copiilor, prânzul şi după-amiezile sunt ale specialiştilor, iar serile sunt ale publicului, să zicem, +14 ca vârstă, dar ca vârstă culturală destul de greu de definit. Avem un program foarte variat, foarte dens... Sunt formule foarte îndrăzneţe de spectacol - teatru participativ, teatru documentar, spectacole-lectură, spectacole stradale...".
La care putem adăuga performance-ul. Din programul de anul acesta a făcut parte şi "NOK! NOK!", o adaptare liberă a cărţii "Anul gândirii magice", de Joan Didion. Proiectul face parte din Programul de Arte Performative al MNAC (Muzeul Naţional de Artă Contemporană), iar conceptul îi aparţine actriţei Nicoleta Lefter, care semnează dramaturgia şi regia spectacolului: "Împreună cu actriţa Flavia Giurgiu, care joacă în spectacol, cu Ioana Bodale, artistul vizual, şi Alexandru Raptis, cel care ne face sunetul în spectacol, am gândit un performance despre frica de singurătate. Cât de puternic poate să pătrundă cumva în oasele unui om, încât să nu mai aibă putere de reacţie. Şi am pornit de la cazul din carte, în care o scriitoare celebră îşi pierde soţul în timp ce pregăteşte cina. Tot ceea ce urmează sunt reflexii şi straturi, ca o analiză a fiecărei reacţii, a fiecărui gest, a fiecărei bătăi de inimă din spatele acestei frici de singurătate".
"Eu cred că a apus vremea aceea în care spectatorul stătea contemplativ în sala de spectacol. E bine ca spectatorul să fie "înghiontit" de arta teatrală", spune directorul artistic şi selecţionerul Oltiţa Cîntec. Astfel că din programul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr au făcut parte şi spectacole care se construiesc prin interacţiunea directă cu publicul, spectacole extrem de curajoase. "Autorul" de Tim Crouch, în regia lui Bobi Pricop, producţie a Teatrului Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, este, cu siguranţă, un spectacol provocator. Este al doilea text al dramaturgului britanic, după "Un stejar", de la Piatra Neamţ, pe care tânărul regizor îl montează. Un dramaturg care "revoluţionează cu totul felul în care există relaţia aceasta între spectator şi spectacol şi între creator şi spectacol", spune Bobi Pricop.
Ce l-a motivat să vină cu o formulă de spectacol atât de curajoasă?: "Cred că, având un fel de manie a controlului, pentru mine aceste încercări şi întâlnirea cu dramaturgul acesta care mi se pare fabulos, care îţi propune un risc atât de mare şi o necunoscută atât de intensă, e un exerciţiu de a înţelege cum funcţionez şi cum reuşesc să-mi gestionez acest risc... La "Autorul" nu există niciun fel de decor, nu există niciun fel de spaţiu de joc, sunt doar două gradene de public faţă în faţă, fără niciun fel de spaţiu între ele. Spectacolul începe cu zece minute de linişte, în care, la un moment dat, evident, spectatorii încep să se întrebe între ei despre ce e vorba, ce se întâmplă, începe ceva, nu începe nimic... Eventual încep să recunoască actorii din public...".
"Am fost la multe spectacole la care am simţit că şi publicul, şi eu ne plictisim foarte tare. Că teatrul a devenit muzeistic", mărturiseşte tânărul regizor Cristian Ban, care a fost invitat în festivalul de la Iaşi cu spectacolul "Să ne cunoaştem mai bine", creat pe baza unui scenariu colectiv şi produs de Teatrul Clasic "Ioan Slavici" din Arad. "Aţi furat vreodată?", "Ce avere aveți?" sau "Sunteți fericiți?"... Sunt întrebări pe care cei patru actori din distribuție le lansează spectatorilor într-un demers teatral inedit, un sondaj de opinie live, dar la care răspunsurile rămân anonime.
Regizorul Cristian Ban: "Am vrut să fac un spectacol în care publicul să se gândească la el nonstop. Ceea ce vede pe scenă să nu conteze. Să fie ca un spectacol interior, pe care fiecare îl trăieşte în felul lui. Am vrut să discutăm la teatru despre lucruri care nu se spun. Chestii mai deocheate sau mai intime, legate de bani, de sex, de fericire... Lucruri pe care poate doar cu prieteni foarte apropiaţi ajungi să le vorbeşti. Şi miza a fost să vorbim din prima despre ele, timp de o oră, la teatru".
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved