Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Moarte și imagine în arta românească

Sfârșitul vieții este o certitudine pentru toți oamenii. De aceea, întâlnirea extremă și ultimă cu necunoscutul a fost reprezentată de toate societățile umane.

Moarte și imagine în arta românească
Moarte și imagine în arta românească

, 06.01.2019, 14:22

Sfârșitul vieții este o certitudine
pentru toți oamenii. De aceea, întâlnirea extremă și ultimă cu necunoscutul a
fost reprezentată de toate societățile umane. În spațiul românesc, moartea a
fost reprezentată în biserici cu mesaj moralizator. Moartea reprezentată ca o
conștientizare a vieții efemere a mai apărut pe obiecte de artă miniaturală,
cărți bisericești și tipărituri populare. Cercetătorii români care au studiat
reprezentările artistice ale morții din spațiul românesc s-au axat pe studiul
imaginii, pornind de la studiile deja existente în Occident. Majoritatea celor
care s-au ocupat de subiect sunt de acord că moartea stârnește nevoia de
imagine deoarece este o absență care îl determină om să pună ceva în locul ei.


Cristina Bogdan este conferențiar la
Facultatea de Litere a Universității din București și ea se ocupă de
reprezentări ale morții în arta românească din secolele al 18-lea și al 19-lea. Este mult de vorbit despre
relația dintre imagine și moarte. Legătura dintre ele este dată de jocul dintre
absență și prezență. În momentul în care ceva este absent, simți nevoia să
umpli acea absență cu o imagine. Ambele, și imaginea și moartea, ni se
revelează în absență. De fapt, avem de-a face cu un joc între ceea ce moartea
descompune și imaginea recompune. Vorbim mereu despre descompunerea prin
moarte, despre cadavrul care putrezește, despre faptul că se pierde identitatea
vizuală a celui care moare.


Experiență-limită a vieții unui om,
moartea se materializează prin imagine. Aceasta a fost în mentalul colectiv al
tuturor societăților și nici vremurile de azi nu fac excepție. Cristina Bogdan. Moartea este întâi de toate
o imagine și rmâne o imagine. În fond, moartea este o abstracțiune, dacă ne
gândim la felul în care cunoaștem noi moartea ne raportăm la corpul
defunctului. El este o realitate vizibilă cu care ne confruntăm și în locul
căreia, la un moment dat, simțim nevoia să punem ceva, simțim nevoia să-l
păstrăm pe cel care pleacă de lângă noi într-un anumit fel. Practic, tot ceea
ce punem în loc ne vorbește despre această dimensiune iconofilă a morții.
Philippe Aries, încă dintr-un album splendid dedicat imaginii omului în fața
morții, vorbea despre diversele categorii de imagini pe care le putem pune în
locul celui care nu mai există. Imaginile sunt valabile până astăzi, chiar dacă
astăzi să spunem că nu mai suntem la fel de interesați de măștile funerare,
avem alte modalități de a păstra imaginea defunctului. Se fac fotografii, sunt
albume fotografice de la înmormântări, există cimitire virtuale, memoriale
online, există pagini de Facebook ale defuncților, poate părea chiar
înfricoșător. Se pare că există peste 5 milioane de profiluri de Facebook ale
unor oameni care nu mai sunt printre noi. Și totuși profilurile există și
continuă să fie active.


În bisericile românești, imaginea
morții era des întâlnită. Ea avea o funcție pedagogică, aceea de a îl educa pe
creștinul care venea la biserică. Cristina Bogdan. Am pornit de la o imagine care spune tot. De ce? Pentru că
în primul rând ne vorbește simultan despre decorația interioară și exterioară.
Cele mai multe dintre imaginile morții din Muntenia, la bisericile pictate
între 1750 și 1850, apar și în interior și în exterior, mai des în exterior.
Într-o mică biserică de sat, de lemn, în decorația interioară este un portret
votiv în care ctitorii țin chivotul bisericii și pe chivot vedem o scenă care
nu mai există în pictura exterioară dar despre care putem bănui că exista. Este
vorba despre o scenă care ar fi trebuit să se afle pe peretele de nord al
bisericii din Ciungetu din județul Vâlcea, biserică pictată în 1861 de zugravul
Nicolae Bunescu, biserică ridicată de săteni, în frunte cu Florea Ionescu
despre care legendele locului spun că ar fi trăit 105 ani. Acesată scenă
conține un element care m-a pus pe gânduri: este un fel de temă a vânătorului
vânat. Este un personaj care vânează un cerb și este o reprezentare a morții cu
securea în mână, cu părul vâlvoi, cu ochii exoftalmici. Sunt semne pe care le
vom întâlni și la alte reprezentări.


Imaginea-standard
a morții este cea a unei bătrâne cu înfățișare înspăimântătoare, cu pelerină cu
glugă și care are un sac în care ține sculele ascuțite cu care separă corpul de
suflet. În sac mai cară corpurile celor pe care i-a luat. Moartea folosește
obiecte de tăiere sau împungere ca spada, cuțitul, secera, securea și altele,
însă coasa este elementul cel mai prezent. Cristina Bogdan. Coasa este elementul
identificator pentru moarte. Apare și în caietele de modele. Caietul de model
al lui Radu Zugravul este instrumentul favorit, în cele 4 imagini în care
apare, moartea este însoțită de coasă. În miniaturile din manuscrise, Picu
Pătruț reprezintă moartea într-o manieră mai apropiată de cea occidentală
figurând-o alături de coasă și de nisiparniță care nu prea apare în
reprezentările populare românești. În cărțile populare cum ar fi Viteazul și
Moartea este o întâlnire și o luptă mentală, o psihomahie, și avem invocarea,
chiar de către moarte, a coasei ca element definitoriu. În cărțile de folclor
moartea apare evident ca un personaj urât, indezirabil, o babă hâdă, uneori
scheletică, care ține în mână o coasă.


Reprezentările
morții în spațiul românesc au fost influențate de imaginarul religios și de
modele artistice din alte spații culturale. Ele au fost destinate oamenilor de
atunci, pentru cei de azi arta a inventat noi reprezentări.

Sarmisegetuza
Enciclopedia RRI duminică, 29 iunie 2025

Sarmizegetusa

Sarmizegetusa reprezintă un simbol esențial al identității și continuității istorice a poporului român, fiind denumirea comună pentru două...

Sarmizegetusa
Arheologia în România
Enciclopedia RRI duminică, 22 iunie 2025

Arheologia în România

Arheologia este știința care studiază trecutul uman prin recuperarea și analiza culturii materiale și a datelor de mediu descoperite, cum ar fi...

Arheologia în România
Ioan Bianu (1856-1935)
Enciclopedia RRI duminică, 15 iunie 2025

Ioan Bianu (1856-1935)

Instituțiile culturale ale statului modern român au mers în continuitatea a ceea ce existase, dar altele noi s-au înființat de la zero, din...

Ioan Bianu (1856-1935)
Timişoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023 (foto: RRI)
Enciclopedia RRI duminică, 08 iunie 2025

Timișoara, un oraș artistic

Timișoara, oraș din vestul României, în apropierea frontierelor cu Ungaria și Serbia, pe malul râului Bega, este unul dintre marile centre ale...

Timișoara, un oraș artistic
Enciclopedia RRI duminică, 01 iunie 2025

Hillel Manoach (1797-1864)

Comunitatea sefardă din Bucureștiul multicultural l-a dat pe Hillel Manoach, influent om de afaceri din prima jumătate a secolului al 19-lea....

Hillel Manoach (1797-1864)
Enciclopedia RRI duminică, 25 mai 2025

Ziua Regelui

„Ziua Regelui” sau „Ziua Regalității” a fost Ziua națională a României între anii 1866-1916 și 1918-1947. Era sărbătorită la 10...

Ziua Regelui
Enciclopedia RRI duminică, 18 mai 2025

Artistul Dieudonné Auguste Lancelot în spațiul românesc

Unul dintre străinii care au vizitat Principatul Munteniei, cu puțin timp după unirea din 1859 și cu puțin timp înainte de a se numi România,...

Artistul Dieudonné Auguste Lancelot în spațiul românesc
Enciclopedia RRI duminică, 11 mai 2025

Grupul Prolog

În anul 1985, în plin comunism, când exprimarea artistică autentică era tot mai greu de susținut în spațiul public, cinci pictori români...

Grupul Prolog

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company