Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Pilotul Tudor Greceanu

Participant în luptele din al doilea război mondial, pilotul Tudor Greceanu a fost unul dintre sutele de mii de eroi români pentru care viața a luat o altă întorsătură la sfârșitul conflictului.

Pilotul Tudor Greceanu
Pilotul Tudor Greceanu

, 31.05.2020, 14:18

Participant
în luptele din al doilea război mondial, pilotul Tudor Greceanu a fost unul
dintre sutele de mii de eroi români pentru care viața a luat o altă întorsătură
la sfârșitul conflictului. Născut pe 13 mai 1917 într-o familie de origine
boierească, Tudor Greceanu a urmat școala de ofițeri de
aviație pe care a absolvit-o în 1939 într-o generație cu numai 29 de absolvenți
de piloți, mecanici și naviganți. Cea mai veche menționare a numelui Greceanu
este cea a cronicarului Radu Greceanu din principatul Munteniei din a doua
jumătate a secolului al 17-lea. Aviatorul Tudor Greceanu își urma și o chemare,
dar și o modă printre tinerii români cu posibilități, aceea de a deveni piloți
de avioane. Aviația în România devenise deja o preocupare cu tradiție.

Numele
inventatorului Aurel Vlaicu, mort în 1913 pe când încerca să traverseze Munții
Carpați la bordul avionului său Vlaicu 2, era unul de referință. Anterior, în
1906, încercarea la Paris a altui aviator român Traiav Vuia de a zbura cu un
aparat mai greu decât, deși nereușită, lăsase o impresie bună. Iar inventatorul
Henri Coandă cu invenția sa din 1910 făcuse ca aviația să fie un domeniu de
atracție pentru tinerii români de familie bună, dar și pentru cei cu ambiții
mari și firi aventuroase. Însă și aviația militară română avea să dea nume mari
și ași ai cerului precum căpitanul Constantin Bâzu Cantacuzino, căpitanul
Alexandru Șerbănescu, căpitanul Gheorghe Popescu-Ciocănel, căpitanul Horia
Agarici și mulți alții.


Cel
de-al doilea război mondial avea să înceapă pe 1 septembrie 1939 și promoția
lui Greceanu era conștientă că de la ea se cerea sacrificiul pentru apărarea
intereselor naționale. Conform măruturisilor sale, promoția sa se aștepta să fie trimisă pe front. În
vara anului 1940 Franța era ocupată de Germania nazistă, Anglia era asediată de
forțele aviației germane iar României i se luau Basarabia, Bucovina de Nord,
Transilvania de Nord și Cadrilaterul confirmând prăbușirea sistemului
tratatelor de pace de la Versailles, de după primul război mondial. Anul 1940 a
fost primul an de criză în viața tânărului pilot Tudor Greceanu de numai 23 de
ani care a dorit să demisioneze din armată, însă demisia nu i-a fost acceptată.
La începutul războiului era pilot de vânătoare la Flotila 1 Vânătoare Bucureşti
și își urma instructajul pentru a deveni pilot de vânătoare. A deținut șase
brevete de pilot: brevetul de pilot de război obținut în școala militară,
brevetul de pilot de vânătoare, brevetul de instructor de zbor, brevetul de
pilot de bimotoare, brevetul de înaltă acrobație, brevetul de zbor de noapte și
brevetul de zbor fără vizibilitate. Pe
lângă acestea, a deținut și brevete și insigne de pilot german, italian și
american.


Botezul
focului a însemnat plecarea pe frontul din Uniunea Sovietică. Cucerirea Odessei din 1941 a fost un preț
pe care aviația română l-a plătit din plin. În arhiva Centrului de Istorie
Orală din Radiodifuziunea Română se află un interviu cu pilotul Tudor Greceanu
din 1993. În acest interviu pilotul își amintea de episodul Odessa.

O escadrilă de vânătoare avea
în general 15 avioane. Aceste 15 avioane nu erau întotdeauna în linie de zbor.
Am plecat la început cu ele în linie de zbor. Noi contam în general pe cel
puţin 12 avioane capabile de zbor în fiecare zi. Altă parte erau fie în
revizii, fie în reparaţii eventuale, aveau mici defecte. Dar am ajuns la un
moment dat ca întregul grup, adică după căderea Odessei, deci 3 escadrile, care
trebuia să aibă 45 de avioane, să nu mai aveam decât 3 avioane. Pentru că
nimeni nu ne înlocuia avioanele. Statul român iniţial a cumpărat de la nemţi 3
escadrile de avioane de vânătoare Messerschmitt 109. Ei, aceste avioane au
venit, au fost montate, puse în linie de zbor şi cu ele am plecat pe front. Ce
a căzut, ce s-a deteriorat, ce a intrat în revizii erau scoase din efectiv.
Știţi cât a costat statul român un singur avion? 62 de milioane de lei. La
vremea aceea 62 de milioane de lei erau mari cât roata carului: 62 de milioane de
lei reprezentau 62 de blocuri de 10 etaje. După căderea Odessei, grupul meu s-a
întors doar cu 3 avioane din cele 45.


În timpul războiului, locotenentul Tudor Greceanu a avut
la activ 6000 de ore de zbor realizate în 1000 de misiuni de luptă și a avut 42
de victorii aeriene care au însemnat doborârea a 42 de avioane inamice. A
primit mai multe decorații între care titlul de cavaler al Ordinului Mihai
Viteazul clasa III. Însă sfârșitul războiului nu avea să-i aducă pacea, ba
dimpotrivă. Întors în România în 1945 Greceanu află ca logodnica lui de origine
germană se sinucisese pentru a nu fi deportată în URSS, iar fratele său era prizonier
în Gulagul sovietic. La scurt timp este arestat și întemnițat la Aiud, în timp
ce părinții săi primeau arest la domiciliu unde mureau de boală și sărăcie. În
închisoare este torturat și pus cu picioarele în apă rece, care îi zdrobește
articulațiile. Supraviețuiește închisorii și este eliberat în 1964. Cu ambele
picioare amputate, Tudor Greceanu, ajuns la vârsta de 77 de ani, moare în 1994
într-o modestă garsonieră dintr-un cartier muncitoresc al Bucureștiului…

Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica
Enciclopedia RRI duminică, 23 noiembrie 2025

Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica

Rămășițele pământești ale ultimului domnitor al Moldovei înaintea Unirii Principatelor din 1859, Grigore Alexandru Ghica (1804-1857), sunt...

Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica
Sulina - Farul de pe digul nordic (Foto: Ştefan Baciu, RRI)
Enciclopedia RRI vineri, 14 noiembrie 2025

Farurile din Sulina

  Farurile amplasate pe țărmuri i-au ajutat întotdeauna pe navigatori să se orienteze și să evite accidentele. Pe țărmul dobrogean,...

Farurile din Sulina
Muzeul ASTRA a fost distins la European Heritage Awards/Europa Nostra 2025 pentru proiectul 'Casa Artelor' (foto Facebook.com/muzeulastrasibiu)
Enciclopedia RRI sâmbătă, 08 noiembrie 2025

Casa Artelor din Sibiu

Muzeul ASTRA din Sibiu este unul dintre cele mai mari și mai complexe muzee în aer liber din Europa, dedicat promovării patrimoniului cultural...

Casa Artelor din Sibiu
Sergiu Celibidache (1912-1996)
Enciclopedia RRI duminică, 02 noiembrie 2025

Sergiu Celibidache (1912-1996)

Dirijorul Sergiu Celibidache a fost una dintre importantele personalități ale muzicii culte europene și internaționale din a doua jumătate a...

Sergiu Celibidache (1912-1996)
Enciclopedia RRI duminică, 26 octombrie 2025

Vilegiatura la malul mării și patrimoniul său arhitectural – Istoria Băilor de Mare și a Cazinourilor din Constanța și Mamaia

Redeschiderea Cazinoului din Constanța, care a avut loc în luna mai a acestui an, după un amplu proces de restaurare, a marcat un moment de...

Vilegiatura la malul mării și patrimoniul său arhitectural – Istoria Băilor de Mare și a Cazinourilor din Constanța și Mamaia
Enciclopedia RRI duminică, 19 octombrie 2025

N. Iorga în amintirile contemporanilor săi

Unii oameni lasă în urma lor amintiri puternice datorită personalităților lor pregnante. O asemenea personalitate a fost istoricul Nicolae...

N. Iorga în amintirile contemporanilor săi
Enciclopedia RRI duminică, 12 octombrie 2025

Brățara Principesei Maria de Edinburgh

Regina Maria a României s-a născut pe 29 octombrie 1875, la Eastwell Park, în comitatul Kent, în Anglia. Venea dintr-o familie regală cu...

Brățara Principesei Maria de Edinburgh
Enciclopedia RRI duminică, 05 octombrie 2025

Lucian Blaga, diplomat

În cultura română, numele lui Lucian Blaga este unul al excelenței. Este cunoscut chiar de pe băncile liceului, elevii îi găsesc numele și...

Lucian Blaga, diplomat

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company