Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Băi private, publice și stațiuni balneare

Din cele mai vechi timpuri, băile publice au constituit o împletire de obiceiuri legate de igienă, distracție și socializare, chiar locuri unde multe tabuuri sociale erau fie încălcate, fie permise tocmai pentru că nu puteau fi acceptate în altă parte. Și în spațiul românesc lucrurile au stat la fel.

Băi private, publice și stațiuni balneare
Băi private, publice și stațiuni balneare

, 26.05.2024, 15:39

Din cele mai vechi timpuri, băile publice au constituit o împletire de obiceiuri legate de igienă, distracție și socializare, chiar locuri unde multe tabuuri sociale erau fie încălcate, fie permise tocmai pentru că nu puteau fi acceptate în altă parte. Și în spațiul românesc lucrurile au stat la fel. Iar băile publice și private s-au inspirat de modelul oriental, mai ales turcesc, căci începând cu secolul al XVIII-lea în principatele Moldovei și Țării Românește influența otomană s-a amplificat. Istoricul Tudor Dinu a documentat existența băilor de inspirație turcească, dar și a stațiunile balneare, în spațiul românesc din prima jumătate a secolului al XIX-lea și a descoperit că baia turcească sau „hammam” nu fusese prima sursă de inspirație a acestor stabilimente. Tudor Dinu:

 

„Primele băi publice le datorăm, ca multe alte lucruri, grecilor vechi. Băile au fost dezvoltate de romani, care au creat o adevărată cultură a bunăstării corporale. Termele erau niște complexe care ofereau nu numai asigurarea curățeniei fizice depline, ci, am zice astăzi, „entertainment” sau distracție pe mai multe nivele. De la romani, băile au trecut pe filieră bizantină, în lumea musulmană, unde au căpătat o valoare cvasireligioasă. De aceea trebuia să mă ocup de Orient, pentru că, în mare măsură, băile noastre au fost distruse o dată cu anul 1821, când a început benefica occidentalizare a țărilor române.”

 

Deși „hammamurile”, uitate odată cu modernizarea Moldovei și Țării Românești, nu se ridicau la înălțimea celor de la Istanbul, au fost însă importante pentru civilizația de aici, iar românii și-au pus amprenta lor personală, consideră istoricul Tudor Dinu:

 

„Băile de tip turcesc au pătruns foarte devreme în tările române. De pildă, în București, o baie de tip hammam este atestată încă din secolul al XVI-lea, datorită domnitorului Alexandru al II-lea Mircea, zis Oaie seacă, care petrecuse mulți ani în exil în Orient, în Siria de astăzi. Băi au adus și Cantacuzini în secolul al XVII-lea, dar, desigur, au existat elemente de noutate. De pildă, musulmanii consideră că apa stătătoare este imundă și nu făceau baie propriu-zisă. Nu se bălăcea cineva într-un bazin cu apă, ci se lua apa încălzită cu ajutorul unui cuptor și cu boluri se turna pe corp.

Ei bine, în băile din București, la începutul secolului al XIX-lea este atestată și prezența unor bazine cu apă caldă, în care românii intrau și se bălăceau. De asemenea, cum știți, băile sunt însoțite de o adevărată cultură a desfătărilor, care presupune apoi masaje stropite cu apă de roze, savurarea unei cafele proaspăt prăjite și date în clocot, fumarea de lulea și de narghilea. Dar noi, românii, am adăugat la băi și consumul de alcool, fie vin, fie rachiu. Îi invitam deseori la băile din București pe lăutari și încingeau chefuri de pomină până târziu în noapte, astfel încât domnii fanarioți sunt siliți să dea interdicții cu privire la funcționarea băilor care ar fi trebuit să se închidă la orele 22.”     

 

În Bucureștii și Iașii primei jumătăți a secolului XIX, pe lângă băile publice de inspirație turcească existau și cele private, mult mai multe, amplasate în locuințele boierești. Un exemplu de baie privată este cea a vestitei familii de boieri intelectuali Golescu, baie care poate și azi vizitată în cadrul Muzeului Viticulturii și Pomiculturii de la Golești, în apropierea orașului Pitești. Și, în afara hammamurilor, boierii de altădată prețuiau și mersul în stațiunile balneare, preferată fiind cea de la Herculane. De ce ? Ne spune Tudor Dinu.

 

„Era o destinație predilectă, dar nu pentru că se ajungea ușor acolo, se ajungea chiar greu. Era nevoie, de pildă, în perioada fanariotă, ca respectivul călător interesat să solicite o autorizație de la vodă personal. Mai târziu, prin anii 1830-1840, ca să poată pleca cineva la băi, era silit să dea un anunț la ziar și se oferea un termen de 9-10 zile pentru cei care priveau cu ochi răi această deplasare pentru a o contesta. Drumurile erau dezastruoase. După care, pentru a ajunge din București la Herculane sau Mehadia, cum se numea atunci, nu se mergea adeseori prin Oltenia, pe Valea Oltului, unde drumul era impracticabil, ci pe la Brașov și pe la nordul Carpaților Meridionali.

Se trecea granița din Imperiul Otoman, căruia noi aparțineam, desigur, ca provincii creștine, în străinătate, într-o țară cu care relațiile nu erau întotdeauna cele mai bune. Dar, dncolo de aceste opreliști, începând chiar din anii 1780, sunt numeroși boierii români care se duc la Herculane și nu numai la Herculane, apoi în Transilvania, la Vâlcele, la Borsec și tot mai departe, în Cehia de astăzi, la Karlsbad, la Marienbad, până și la Baden-Baden sau chiar în Flandra.”

 

În secolul XIX, Herculane sau Mehadia se afla în Transilvania aflată în componența imperiului habsburgic. În partea cealaltă a teritoriului românesc din Moldova și Țara Românească, turismul balnear s-a dezvoltat mai greu. Ne explică tot Tudor Dinu:

 

„Dacă prin țările române înțelegem teritoriul de astăzi al României, prima stațiune este, desigur, cea de la Herculane Bad de la Băile Herculane. Dacă înțelegem Țara Românească și Moldova, atunci prima dintre stațiunile balneare este cea de la Boboci, într-un sat obscur din comuna Jugureni, în apropierea orașului Mizil, unde s-au găsit, prin anii 1820 niște izvoare minunate care atrăgeau o bună parte nu numai din protipendada capitalei, ci și din oamenii de rând. Au urmat apoi, în Țara Românească, stațiunile de la Pucioasa, frecventată inclusiv de nobilimea rusească și cea de la Balta Albă, cu nămolul ei făcător de minuni, devenită cea mai șic stațiune a Țării Românești, unde se crease și un pod al Mogoșoaiei, unde se vindeau inclusiv haine ale unor couturieri occidentali pentru vilegiatură, veniți pe malul bălții”.

 

Odată cu accelerarea modernizării și occidentalizării Principatelor Române din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, „hammamurile” au fost abandonate, locul lor fiind luat de alte obiceiuri de igienă, iar stațiunile balneare au început să se devină mai numeroase.

 

RadioRomaniaInternational · Enciclopedia RRI – 26.05.2024

 

 

Sarmisegetuza
Enciclopedia RRI duminică, 29 iunie 2025

Sarmizegetusa

Sarmizegetusa reprezintă un simbol esențial al identității și continuității istorice a poporului român, fiind denumirea comună pentru două...

Sarmizegetusa
Arheologia în România
Enciclopedia RRI duminică, 22 iunie 2025

Arheologia în România

Arheologia este știința care studiază trecutul uman prin recuperarea și analiza culturii materiale și a datelor de mediu descoperite, cum ar fi...

Arheologia în România
Ioan Bianu (1856-1935)
Enciclopedia RRI duminică, 15 iunie 2025

Ioan Bianu (1856-1935)

Instituțiile culturale ale statului modern român au mers în continuitatea a ceea ce existase, dar altele noi s-au înființat de la zero, din...

Ioan Bianu (1856-1935)
Timişoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023 (foto: RRI)
Enciclopedia RRI duminică, 08 iunie 2025

Timișoara, un oraș artistic

Timișoara, oraș din vestul României, în apropierea frontierelor cu Ungaria și Serbia, pe malul râului Bega, este unul dintre marile centre ale...

Timișoara, un oraș artistic
Enciclopedia RRI duminică, 01 iunie 2025

Hillel Manoach (1797-1864)

Comunitatea sefardă din Bucureștiul multicultural l-a dat pe Hillel Manoach, influent om de afaceri din prima jumătate a secolului al 19-lea....

Hillel Manoach (1797-1864)
Enciclopedia RRI duminică, 25 mai 2025

Ziua Regelui

„Ziua Regelui” sau „Ziua Regalității” a fost Ziua națională a României între anii 1866-1916 și 1918-1947. Era sărbătorită la 10...

Ziua Regelui
Enciclopedia RRI duminică, 18 mai 2025

Artistul Dieudonné Auguste Lancelot în spațiul românesc

Unul dintre străinii care au vizitat Principatul Munteniei, cu puțin timp după unirea din 1859 și cu puțin timp înainte de a se numi România,...

Artistul Dieudonné Auguste Lancelot în spațiul românesc
Enciclopedia RRI duminică, 11 mai 2025

Grupul Prolog

În anul 1985, în plin comunism, când exprimarea artistică autentică era tot mai greu de susținut în spațiul public, cinci pictori români...

Grupul Prolog

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company