Un nou produs cu indicaţie geografică protejată

un nou produs cu indicaţie geografică protejată România are, începând cu 4 octombrie, un nou nume pe lista produselor recunoscute oficial, la nivel european. Cârnații de Pleșcoi au primit aprobarea Comisiei Europene pentru a deveni produs cu indicație geografică protejată.

România are, începând cu 4 octombrie, un nou nume pe lista produselor recunoscute oficial, la nivel european. Cârnații de Pleșcoi au primit aprobarea Comisiei Europene pentru a deveni produs cu indicație geografică protejată. Cârnaţii de Pleşcoi se alătură celorlalte 5 produse alimentare românești protejate în UE: Scrumbia de Dunăre afumată, Novacul afumat din Țara Bârsei, Telemeaua de Ibănești, Salamul de Sibiu și Magiunul de prune de Topoloveni. 


Cârnații de Pleșcoi au la bază un amestec de carne de oaie, de vită, și uneori și de capră, fiind condimentați cu ardei iute, usturoi și cimbru. Acest produs poate fi afumat, cu lemn sau rumeguş de fag. Indicația geografică protejată arată legătura dintre regiunea geografică specifică și denumirea produsului, în cazul în care o anumită calitate, reputație sau altă caracteristică poate fi atribuită în mod esențial originii sale geografice. Pentru a beneficia de această etichetă de calitate, cel puțin una dintre etapele de producție, prelucrare sau preparare trebuie să aibă loc în regiune. În registrul european cu indicaţie geografică protejată se află produse alimentare, produse agricole sau vinuri. 



Despre semnificaţia includerii unui produs în registrul "indicaţie geografică protejată", şeful Biroului de Presă al Reprezentanţei Comisiei Europene în România, Ştefan Turcu: "E vorba de un statut pe care-l capătă produsul pe care noi  îl numim "cârnaţii de Pleşcoi". Intră într-o galerie, dacă doriţi, selectă alături de peste 1.400 de produse la nivelul Uniunii Europene, intră în acest registru al produselor protejate. Dar ce este cu adevărat important este mai degrabă pentru consumatori şi pentru producători în acelaşi timp. Din datele pe care le avem, rezultă că aproximativ 20% din schimburi comerciale cu produse cu indicaţie geografică protejată sau cu produsele cu denumire de origine protejată sunt transfrontaliere, adică în principal, au un rol economic, îi ajută pe producători, în primul rând, să se diferenţieze, dacă vreţi, faţă de alţi producători care sunt fake, care până acum, de exemplu, foloseau acelaşi ambalaj, poate, sau acelaşi logo, aceeaşi marcă, dar fără, de fapt, să respecte reţeta sau locul de provenienţă. Deci pe de o parte, producătorii sunt ajutaţi, pentru că evident exista o concurenţă reală pe piaţă, o concurenţă autentică şi, pe de altă parte, consumatorii pot fi siguri că ceea ce consumă, ceea ce scrie pe etichetă, este cât se poate de adevărat."

            

Notorietatea celui mai recent intrat produs românesc în registrul european este dată de faptul că este obţinut într-o arie care cuprinde câteva localităţi din judeţul Buzău, iar la târgurile organizate aici de secole, la intersecţia mai multor drumuri comerciale, erau vânduţi şi aşa-numiţii cârnaţi de Buzău, mai târziu cârnaţi de Pleşcoi. Reţeta a fost transmisă din generaţie în generaţie, păstrându-se procedeul artizanal de producere a acestor cârnaţi, inclusiv partea de afumare cu lemn sau rumeguş de fag provenit din pădurile de foioase din zona Buzăului.



www.rri.ro
Publicat: 2019-10-15 10:13:00
Vizualizari: 248
TiparesteTipareste