Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Amenajarea râului Dâmbovița

Pe o lungime de 22 de kilometri, Bucureștiul este străbătut pe diagonala de la nord-vest la sud-est de râul Dâmbovița, încadrat la nord de afluentul Colentina și la sud de râul Argeș.

Amenajarea râului Dâmbovița
Amenajarea râului Dâmbovița

, 13.02.2022, 17:08

Pe o lungime de 22 de kilometri, Bucureștiul este străbătut pe diagonala de la nord-vest la sud-est de râul Dâmbovița, încadrat la nord de afluentul Colentina și la sud de râul Argeș. Dâmbovița izvorăște din Munții Făgăraș, are o lungime de 237 de kilometri și parcurge o diferență de altitudine de 1757 metri. După ce părăsește capitala României, peste 40 de kilometri se varsă în râul Argeș în dreptul localității Budești. Un județ are numele ”Dâmbovița” care are ca reședință Târgoviște, vechea capitală medievală a principatului Munteniei.



De la jumătatea secolului al 15-lea, din vremea principelui Vlad Țepeș, datează cea mai veche menționare a orașului București, căruia în documente i se mai spunea și Cetatea Dâmboviței. Locuitorii beneficiau de pe urma râului sinuos, îi foloseau apa pentru băut și spălat. Primele cișmele publice s-au construit în vremea principelui Alexandru Ipsilanti, către sfârșitul anilor 1790, precum și primele rețele de aducțiune a apei. De pe străzile Bucureștiului nu lipseau celebrii sacagii, vânzătorii de apă potabilă, care distribuiau necesarul de apă. Dar locuitorii se confruntau și cu capriciile Dâmboviței. De multe ori, ploile excesive provocau inundarea cartierelor și înmlăștinirea unor zone.



Formarea statului român modern în 1859 și stabilirea capitalei la București a însemnat începutul transformării Dâmboviței, a îmblânzirii sale. Luând ca model amenajarea râurilor din marile capitale europene Parisul, Londra și Berlinul, inginerii români au elaborat planuri de amenajare pentru a înlătura neajunsurile naturale. Primele încercări de a îmblânzi furia apei au fost făcute sub același principe Ipsilanti, în 1775, când s-a construit un canal pentru a limita proporțiile inundațiilor. În 1813, sub domnia principelui Ioan Caragea, s-a curățat fundul albiei. Dar adevăratele transformări veneau după anul 1878, când România devenea independentă. Începând cu 1880, după planurile inginerului și arhitectului Grigore Cerchez s-a regularizat cursul prin oraș, s-a adâncit albia, s-au taluzat și consolidat malurile, s-au plantat șiruri de arbori, s-au construit poduri.



Însă cel mai amplu proiect de amenajare a fost pus la punct după seismul din 4 martie 1977. Atunci, Nicolae Ceaușescu a ordonat schimbarea fizionomiei zonei centrale a orașului București, amenajarea Dâmboviței fiind o parte a proiectului. Istoricul Cezar-Petre Buiumaci de la Muzeul Municipiului București, a arătat în ce a constat ambițiosul proiect: ”În marele proiect de schimbare a centrului orașului pe care Ceaușescu l-a demarat după cutremurul din 4 martie 1977 a fost inclusă și amenajarea Dâmboviței. Proiectul marelui Centru Civic al capitalei, ale cărui prime schițe apar după cutremur, a însemnat o intervenție brutală și nemaiîntîlnită până la acel moment. A presupus demolarea zonei centrale a orașului, o zonă eminamente rezidențială. Demolarea locuințelor crea problema spațiului locativ necesar mutării familiilor din locuințele demolate. Bucureștiul devenea un mare șantier, nu doar centrul fiind afectat, ci și zonele destinate noilor blocuri care să-i adăpostească pe cei care rămâneau fără casă. O astfel de zonă era noul ansamblu de locuințe Crîngași-Constructorilor-Giulești, menit să adăpostească 45.000 de locuitori. În paralel cu acest demers se desfășoară procesul de reamenajare a râului Dâmbovița pe întreaga sa albie, pe traseul pe care aceasta în avea în capitală.”



Ceaușescu prelua și idei mai vechi care își propuneau să facă Dâmbovița navigabilă și s-o integreze într-un alt proiect și mai amplu, și anume de a face Bucureștiul port la Dunăre printr-un canal. Cezar-Petre Buiumaci: ”Această amenajare care s-a dorit a fi parte a realizării Canalui București-Dunăre a apărut cu mult timp înainte, încă din secolul al 19-lea, și a fost reluată ciclic ulterior. Pentru realizarea acestui proiect au fost construite lacurile de acumulare Ciurel și Văcărești menite să crească volumul de apă și să creeze condiții navigabile. Geografia terenului nu permitea însă acest lucru și s-a renunțat la ideea navigației în interiorul orașului, rămânând varianta navigației pornind de la ieșirea din oraș, respectiv zona Vitan-Cățelu.”



Noua Dâmboviță avea o cu totul altă față. Pentru a înlătura definitiv pericolul inundațiilor, dar și pentru a fi utilă irigațiilor, Dâmbovița era barată succesiv la 20 de kilometri de la izvoare și la 80 de kilometri de la intrarea în București. Al treilea baraj era chiar în București și în spatele lui se va forma Lacul Morii. Înainte de intrarea în București, un braț care merge spre sud a fost săpat pentru a devia eventualul surplus de ape către râul Ciorogârla. Albia urbană a Dâmboviței era săpată și sub ea se construiau două canale colectoare de ape reziduale. Podurile erau reconstruite și unele reamplasate, iar malurile erau betonate.



Cezar-Petre Buiumaci: ”Amenajarea Dâmboviței a fost una complexă, nu doar albia a fost reconfigurată, ci și întregi rețele care o intersectau, instalațiile de menținere a unui debit relativ constant. Pe lângă construirea de noi poduri și pasarele de traversare a râului, pe segmentele de delimitare de biefuri au fost realizate amenajări destinate agrementului: o serie de pontoane și accese pe luciul apei. Tot din această categorie face parte și amenajarea ștrandului Crângași, în imediata apropiere a lacului Ciurel.”



Aspectul actual al Dâmboviței în București are o istorie relativ nouă. Însă ea se scrie mergând în urmă cu cel puțin 200 de ani.




RadioRomaniaInternational · Enciclopedia RRI – 11.02.2022

Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica
Enciclopedia RRI duminică, 23 noiembrie 2025

Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica

Rămășițele pământești ale ultimului domnitor al Moldovei înaintea Unirii Principatelor din 1859, Grigore Alexandru Ghica (1804-1857), sunt...

Ultimul domnitor al Moldovei, Grigore Alexandru Ghica
Sulina - Farul de pe digul nordic (Foto: Ştefan Baciu, RRI)
Enciclopedia RRI vineri, 14 noiembrie 2025

Farurile din Sulina

  Farurile amplasate pe țărmuri i-au ajutat întotdeauna pe navigatori să se orienteze și să evite accidentele. Pe țărmul dobrogean,...

Farurile din Sulina
Muzeul ASTRA a fost distins la European Heritage Awards/Europa Nostra 2025 pentru proiectul 'Casa Artelor' (foto Facebook.com/muzeulastrasibiu)
Enciclopedia RRI sâmbătă, 08 noiembrie 2025

Casa Artelor din Sibiu

Muzeul ASTRA din Sibiu este unul dintre cele mai mari și mai complexe muzee în aer liber din Europa, dedicat promovării patrimoniului cultural...

Casa Artelor din Sibiu
Sergiu Celibidache (1912-1996)
Enciclopedia RRI duminică, 02 noiembrie 2025

Sergiu Celibidache (1912-1996)

Dirijorul Sergiu Celibidache a fost una dintre importantele personalități ale muzicii culte europene și internaționale din a doua jumătate a...

Sergiu Celibidache (1912-1996)
Enciclopedia RRI duminică, 26 octombrie 2025

Vilegiatura la malul mării și patrimoniul său arhitectural – Istoria Băilor de Mare și a Cazinourilor din Constanța și Mamaia

Redeschiderea Cazinoului din Constanța, care a avut loc în luna mai a acestui an, după un amplu proces de restaurare, a marcat un moment de...

Vilegiatura la malul mării și patrimoniul său arhitectural – Istoria Băilor de Mare și a Cazinourilor din Constanța și Mamaia
Enciclopedia RRI duminică, 19 octombrie 2025

N. Iorga în amintirile contemporanilor săi

Unii oameni lasă în urma lor amintiri puternice datorită personalităților lor pregnante. O asemenea personalitate a fost istoricul Nicolae...

N. Iorga în amintirile contemporanilor săi
Enciclopedia RRI duminică, 12 octombrie 2025

Brățara Principesei Maria de Edinburgh

Regina Maria a României s-a născut pe 29 octombrie 1875, la Eastwell Park, în comitatul Kent, în Anglia. Venea dintr-o familie regală cu...

Brățara Principesei Maria de Edinburgh
Enciclopedia RRI duminică, 05 octombrie 2025

Lucian Blaga, diplomat

În cultura română, numele lui Lucian Blaga este unul al excelenței. Este cunoscut chiar de pe băncile liceului, elevii îi găsesc numele și...

Lucian Blaga, diplomat

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company