Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Industria Aeronautică Română la sfârșitul celui de-al doilea război mondial

În perioada interbelică, România și-a construit o industrie proprie producătoare de avioane, o industrie care urma o tradiție care se înfiripase la începutul secolului 20.

Industria Aeronautică Română la sfârșitul celui de-al doilea război mondial
Industria Aeronautică Română la sfârșitul celui de-al doilea război mondial

, 26.12.2022, 14:14

În perioada
interbelică, România și-a construit o industrie proprie producătoare de
avioane, o industrie care urma o tradiție care se înfiripase la începutul
secolului 20. Pe 1 noiembrie 1925, la Brașov era fondată Industria Aeronautică
Română, prescurtat IAR, care avea să fie cel mai important producător român de
aparate de zbor. Era o societate pe acțiuni în care acționarii erau uzina
franceză de avioane Blériot-Spad, producătorul francez de automobile
Lorraine-Dietrich, fabrica de material rulant Astra Arad și statul român. Pe 1
septembrie 1938, statul român cumpărase toate celelate acțiuni și devenise
singurul proprietar. IAR era împărțită în două mari unități: cea de construcția
de avioane și cea de motoare. În cei 23 de ani de existență, până în 1948,
producătorul român a construit o varietate de aparate civile precum cele de
școală și antrenament, sportive, agrement, dar și militare precum avioanele de
vânătoare, de observație și recunoaștere, de asalt, de bombardament.

Motoarele
au fost cele sub licență franceză la început, după care inginerii de la IAR au inovat
motoarelesub licență și chiar conceput motoare proprii. Cele mai cunoscute
avioane de la IAR au fost celebrele IAR 80 și IAR 81, avioane de vânătoare și
vânătoare-bombardament. Pe frontul celui de-al doilea război mondial, piloții
militari români de pe avioanele de la IAR au scris pagini de istorie glorioasă
a aviației române luptând cu succes atât împotriva aviației sovietice, cât și a
celei americane. Soarta Industriei Aeronautice Române avea să se schimbe
drastic după 1944. Armata de ocupație sovietică a impus oprirea producției de
avioane și transformarea fabricii într-un simplu atelier de reparații. În 1948
a venit lovitura finală când s-a transformat în întreprindere mixtă
sovieto-română pentru producerea de tractoare. În 1968 s-a reluat timid
tradiția construirii de avioane, după 1989 fabrica reluându-și vechiul nume IAR.


În
1995, Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română l-a intervievat pe
inginerul Teodor Gârneț care a lucrat la IAR Brașov în perioada interbelică. El
povestea cum partea română a trebuit să retrocedeze sovieticilor mașini-unelte
noi, care funcționau, în schimbul unor mașini-unelte capturate la Odesa, care
nu erau funcționale. Utilajele au fost luate de la IAR. Au fost capturate de la ruşi, de la Odessa, șase maşini-unelte.
Acestea nu au apucat să lucreze la noi efectiv deoarece aveau nevoie de
reparaţii. Au fost ţinute în rezervă un timp până când, schimbându-se situaţia,
am fost obligaţi să retrocedăm aceste maşini. A venit o comisie militară rusă,
un colonel şi un căpitan, care, ca să fie mai convingători, au bătut şi cu
pistolul în masa directorului şi acesta a trebuit să repare maşinile, să le
facă ca noi, într-un timp extrem de scurt. După ce s-au reparat a fost nevoie
de un delegat să le ducă.

Aşa cum era situaţia în acel timp, toţi se eschivau,
iar eu, venind de la Câmpulung cu o ocazie la Braşov, am fost însărcinat pe
nepusă masă să le duc. A fost o adevărată aventură drumul acesta, nu trebuie să
mai spun. În orice caz, am vrut să scăpăm de sarcină și să-l mituim pe
căpitanul care ne însoţea, dar nu a fost posibil. Am dus aceste maşini numai
până la Iaşi și acolo au fost îmbarcate pe un tren rusesc. Nu erau maşinile lor,
ei au ales dintre maşinile fabricii de motoare cele mai bune maşini pe care le aveam
noi, o mașină străină şi altele. Tot ce le-a plăcut mai mult au luat, în
schimbul maşinilor lor defecte. Au spus că le-am stricat maşinile lor şi că
trebuie să ia ceva bun.


Inginerii
de la IAR au și creat motoare, nu doar le-au folosit pe cele cu licență. O asemenea
inovație a fost motorul IAR 7M la conceperea căruia a participat și inginerul
Teodor Gârneț. Datele de
proiectare ale motorului erau de 350 de cai putere deoarece era destinat unor
avioane mai uşoare, şi care se preta să fie folosit şi la aviaţia utilitară şi
sportivă, şi aşa mai departe. Atunci era pentru antrenamente de piloţi. S-a
constatat că la primele probe motorul a dat 370 de cai, în condiţii bune de
funcţionare, fără trepidaţie, fără nimic. Bancul de probă pe care s-a încercat
motorul a fost însă bombardat şi nu avea toată aparatura necesară de
înregistrare. Ne-am mulţumit numai cu aceste date informative. Acest motor IAR
7M s-a executat în numai două exemplare, dintre care numai un exemplar s-a montat
şi unul a rămas în piese în lăzi, acest exemplar montat l-am tot probat noi. Fabrica
de avioane IAR, aşa cum era utilată şi aşa cum era înzestrată cu personal
tehnic, a dat nişte rezultate excepţionale.


După
reînființare, din 1971, IAR Brașov și-a diversificat produsele ajungând să
fabrice și elicoptere la fabrica de la Ghimbav sub licență franceză. De
asemenea, producția a fost completată de avioane utilitare, planoare și
motoplanoare. Iar după 1989, IAR a trecut printr-o fază de retehnologizare.


RadioRomaniaInternational · ProMemoria – 26.12.2022
Pro Memoria
Pro Memoria luni, 28 aprilie 2025

Clauza națiunii celei mai favorizate

Amiciția dintre state nu înseamnă numai vorbe frumoase ci și fapte. Una dintre faptele care au materializat prietenia româno-americană în a...

Clauza națiunii celei mai favorizate
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 21 aprilie 2025

Cehoslovacia văzută de un român

Deși sunt relativ apropiați geografic, românii, cehii și slovacii au o istorie oficială destul de scurtă. Dar au o istorie a percepției...

Cehoslovacia văzută de un român
Pro Memoria
Pro Memoria luni, 14 aprilie 2025

Calea ferată Salva-Vișeu

În nordul României, între actualele județe Maramureș și Bistrița-Năsăud, într-o zonă muntoasă și foarte pitorească, s-a scris o pagină...

Calea ferată Salva-Vișeu
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 31 martie 2025

Românii din Austro-Ungaria și unirea Basarabiei cu România

În anii primului război mondial, românii din Austro-Ungaria au fost înrolați și trimiși să lupte pe front pentru țara lor. Însă mulți...

Românii din Austro-Ungaria și unirea Basarabiei cu România
Pro Memoria luni, 24 martie 2025

Generalul Gheorghe Avramescu

În istoria sa, armata română a avut generali care au luat parte cu onoare la marile conflicte la care a participat România în secolul XX: două...

Generalul Gheorghe Avramescu
Pro Memoria luni, 17 martie 2025

35 de ani de la Proclamația de la Timișoara

Lunile care au urmat Revoluției române din decembrie 1989 au fost confuze, tipice unei societăți care voia să se regăsească. Revoluționarii...

35 de ani de la Proclamația de la Timișoara
Pro Memoria luni, 10 martie 2025

80 de ani de la instalarea guvernului procomunist Petru Groza

Una dintre datele cu semnificație profund negativă din istoria României contemporane a fost 6 martie 1945. Atunci a fost instalat, în urma...

80 de ani de la instalarea guvernului procomunist Petru Groza
Pro Memoria luni, 03 martie 2025

Emisiunea ”Reflector”

Istoria presei din anii comunismului are și un mic capitol cât de cât onorabil, în care jurnaliștii au încercat să aplice deontologia...

Emisiunea ”Reflector”

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company